Johtuuko stressistä vai onko kyseessä jokin tulehdus??
25.10.2015
Elikkäs mulla on ollu nytte kohta 4 pv. Huono olo ja oksettava mutt sitten kun luulee että tulee oksennus tulee kumminkin vaan röhtäys,ja mahassa kiertää vähän väliä ja mahakin on välillä kipeänä ruokailun jälkeen ja sitte ei oikeen ole ollut nälkä,kumminkin olen yrittänyt syödä jotain. Voiko tämä johtua stressistä vai mistä tämä voisi johtua? Tyttö14

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
28.10.2015
Hei!
Koska sinulla on jo useamman päivän ollut huono olo, olisi hyvä että menet kouluterveydenhoitajan luokse käymään tai vaihtoehtoisesti terveyskeskukseen. Voit soittaa ja varata ajan ensin ja kertoa samalla oireistasi -jos et halua selostaa kaikkea vasta luukulla. Kyse voi toki olla stressistä mutta en lähtisi arvailemaan diagnoosia, koska terveyskeskuksessa saat varmasti luotettavan vastauksen kun käyt kertomassa oireistasi (saattavat myös ottaa verikokeen).
Mielestäni sinun ei kannata olla tässä vaiheessa erityisen huolestunut -ihan vain tiedoksi, että jos etsit netistä vastauksia siihen mihin vaivaan oireesi täsmäävät, voit saada monenmoisia vastauksia...siksi suosittelen, että menet ammattilaisen juttusille -he osaavat parhaiten sanoa mistä nyt on kyse. Voit mennä sinne yksin tai ottaa vanhempasi mukaan. Voit ihan hyvin kertoa heillekin, että haluaisit käydä terveydenhoitajalla/lääkärillä koska oireet ovat jatkuneet useamman päivän. Helpottaa varmasti oloa kun saat tietää mistä oireet johtuvat ja saat siihen sopivan hoidon (mahdollisesti lääkekuurin tai muita ohjeita).
Ystävällisin terveisin, nuorisotiedottaja Jenny