maha ääntelee
21.01.2015
Mun maha pitää koulupäivän aikana sellaisia valasmaisia ääniä ja murinaa ja se on aika kiusallista joskus. Olen kärsinyt siitä jo ainakin puolivuotta, mutta esim viikonloppuisin ja lomalla se vähenee.
voiko tää johtua stressistä? Koska musta tuntuu että stressaan aika paljon varsinkin koulupäivinä mua myös pelottaa puhua muille vaikka mulla on iso kaveri porukka ja tuun hyvin toimeen muiden kanssa. oonkoouto

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
23.01.2015
Hei!
Ymmärrän, että kyseessä on kiusallinen vaiva, johon haluaisit apua.
Mainitset kysymyksessäsi stressin, oletko miettinyt mitä puolen vuoden aikana on tapahtunut, josta stressi voisi johtua? Jos elämäsi on muuttunut jollain tavalla, se voi aiheuttaa stressiä. Stressi voi kyllä mahdollisesti olla syynä vatsasi ääniin ja murinaan tai ainakin osa syy vaivaan, koska stressi lisää suolen liikehdintää. Olet ainakin selkeästi huomannut, että vaiva on vähäisempi lomalla ja viikonloppuisin, joten jännitys voi olla syynä vaivaan.
Jännittäminen ei ole mitenkään epänormaalia, jokainen varmaan jännittää joskus ja jotkut enemmän ja useammin kuin toiset. Jännitys saattaa ilmetä eteenkin uusissa tilanteissa -sellaisissa, joihin ei oikein ole vielä tottunut. Ehkäpä tarvitset vain aikaa jonkin asian sulattelemiseen, ennen kuin voit rentoutua? Stressiä helpottaa usein hyvä ruokavalio –riittävä ja monipuolinen syöminen (paljon kuituja) ja liikunta, vaikkapa säännöllinen raitis ulkoilma tekee hyvää.
Jos tämä vaiva haittaa sinun päivittäistä elämääsi, kannattaa asiasta käydä juttelemassa kouluterveydenhoitajan kanssa, -hän osaa varmasti antaa sinulle hyviä neuvoja ja auttaa mielellään! Seuraa myös ulostettasi –onko se muuttunut erilaiseksi –siitä kannatta mainita siinä tapauksessa terveydenhoitajalle, jotta hän voi tarkistaa jos suolisto on ärtynyt tms. Voi olla, että tarvitset vain joitain vinkkejä, jotta huomaat ettei sinun tarvitse jännittää. Sanot, että vaiva on jatkunut ainakin puolivuotta, joten mielestäni kannattaisi kääntyä kouluterveidenhoitajan puoleen, joka on olemassa sinua varten -oli syy mikä tahansa.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny