Mikä..
14.05.2014
Mul on ollu parin päivän ajan semmone, et ku esim istun jonku aikaa, ja sit tavallaa 'avaan' mun jalat sillee et oon haara-asennos.Sitte mua sattuu häpyhuuliin vaik eka luulin et se sattuu siihen häpykumpuun(?)Ja sitte se kans välil sattuu, ku niit painaa. Ja mulla on ollu kans aika pitkän aikaa (n.2-3 viik.) tosi runsasta valkovuotoo, ja se tulee pikkareist läpi.Se ei sillee haise miltää, ehk vaa vähä. Mul ei oo viel alkanu menkat ja en oo ollu koskaan yhdynnäs.Oon kattonu käsipeilin kautta mun alapäätä, eikä siinä näy mitää, eli se kipu on jotenki sisäinen kai..? Voiko mulla olla joku hiivasieni tai jotain? Ja parantuuko tämmöset vaivat ittekseen? En haluIS sanoo tätä kellekkää :s ahaa

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
19.05.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiinalle. Laitan hänen vastauksensa tänne niin pian kuin saan sen.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena
Heippa!
Ei ole mitään syytä huoleen. Se, että valkovuoto on välillä todellakin runsasta, ei haittaa mitään, ja kuuluu asiaan. Se voi olla välillä ihan ohutta ja kirkasta, ja taas valkoista ja paksua. Niin kauan, kun siinä ei ole sellaista "mädän kalan" hajua, joka kertoo tulehduksesta, ei kannata huolestua.
Olet siinä vaiheessa kehitystäsi nyt, että elimistösi alkaa valmistautua naiseksi pikkuhiljaa. Tämä tarkoittaa paljon muutoksia kehossasi yhtä aikaa. Yksi näistä muutoksista on se, että sukuelimetkin "kasvavat" ja kehittyvät. Häpyhuulissa saattaa olla turvotusta ajoittain, se ei ole vaarallista. Silloin saatat tuntea kuvaamaasi kipuilua. Saattaa myös olla, että kuukautisesi ovat lähiaikoina alkamassa. Monella naisella on niihin aikoihin hyvinkin herkät sukuelimet, ja kaikenmoista jomotusta ja arkuutta saattaa silloin tuntua.
Hiivasienen oireisiin kuuluu paksu kokkareinen hiutalemainen valkovuoto, ja yleensä myös kova kutina sukuelimissä. Valkovuoto muistuttaa silloin lähinnä jugurttia, johon on sekoitettu hieman kaurahiutaleita :) se paranee apteekista ostettavilla lääkkeillä, joihin ei tarvita reseptiä.
En usko että hiivasta on kohdallasi kyse. Mielestäni voit olla aivan huoletta, ja nämä kertomasi asiat ovat osa naiseksi tulemistasi.
Oikein hyvää tulevaa kesää Sinulle!
Terveisin, Kristiina, kätilö/seksuaalineuvoja