naksuttelu
05.03.2014
mistä johtuu se naksauääni, ku tyyliin painan mun sormia ja väännän selän? Ja sitte vie, et onko siitä kauheesti haittaa jos tekee sen ns. tahallaan? Ja sitte entä jos vahinos naksuu esim polvet ku nousee, onko se yhtä haitallista? Ja miten naksuttelun vois lopettaa :o naksnaks

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
06.03.2014
Hei naksnaks!
Naksumisen syystä ei olla täysin varmoja. Naksahtelu voi johtua siitä, että nivelpussin sisältämään nesteeseen syntyy alipaine. Silloin sinne voi kehittyä pieniä aukkoja tai ilmakuplia, jotka hajotessaan aiheuttaa naksahtelua. Naksahtelu voi myös johtua siitä, että nivelen ylitse kulkevat jänteet "hyppäävät" luun reunojen yli, eli ne luiskahtelevat kohoumien ja syvennysten välillä, josta aiheutuu napsumista.
Nivelten naksuminen on hyvin yleistä, eikä se sinänsä ole vaarallista. Kannattaa kuitenkin välttää tahallista napsauttelua, sillä pitkässä juoksussa se kuitenkin voi löysyttää niveliä jollakin tapaa. Esim. selän napsuminen voi johtua selässä olevasta pienestä fasettilukosta, joka aukeaa ylävartaloa kääntämällä. "Turha" naksauttelu voi kuitenkin vaikuttaa niin, että selkä menee lukkoon helpommin kun nivelet löystyvät, mikä aiheuttaa selkävaivoja ja kipua.
Naksauttelu ei siis suoranaisesti ole vaarallista, mutta siitä kannatta kuitenkin yrittää päästä eroon. Naksauttelusta on tullut sinulle paha tapa, josta sinun pitää tietoisesti päästä eroon. Sinun pitää päättää olla naksauttelematta, vähän samaan tapaan kuin päättäisit olla karkkilakossa - alussa sinun tekee kauheasti mieli kaikkea hyvää, mutta jo parin päivän päästä olo helpottaa.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena