Seksi
17.02.2016
hei, miten saisi halut taivaisiin. eli tehostaa haluja esim syömällä mitä ? En tarkoita mitään lääkkeitä esim viagraa. Mutta Kun pitäisi alkaa harrastaa seksiä haluni katoavat ja ei seisokkaan enää kun halut katoaa ja alkaa stressi ku en ole vielä päässy seksiin. Olen puhunut kumppanini kanssa, mutta hän haluisi mua mut sit hän luulee että seksi ei kiinnosta mua. -.- Haluaisin niin mut ajattelen aina lopputulosta että epäonnistunko taas seruaaval kerralla. Eli stressin ja halut lisääntymään eli stressiä ois mul aina alkuu mut sitku se alkaa rullaa ku stondais ja pääsee liikkelle mulla stressi yleensä katoaa. Jari

Seksuaalineuvoja ja nuorisotyöntekijä Pirjo/LOPETT Vastaa
24.02.2016
Hei, kiitos kysymyksestä. Oikein mukava kysymys mihin löytyy paljon vinkkejä.
Tosiaankin uskotaan että tälläisiä haluja lisääviä ruoka-aineita kutsutaan aphrodisiakeiksi. Aphrodisiac-nimitys juontaa juurensa kreikkalaisesta mytologiasta, jumalatar Afroditesta joka oli rakkauden ja hedelmällisyyden jumalatar. Tieteellisesti näiden tehoa ei ole todistettu mutta uskomalla näihin virittää haluakin mielen avulla.
Näiden ruoka-aineiden halua kohottavat vaikutukset perustuvat ruoka-aineiden sisältämiin vitamiineihin ,kivennäis- ja hivenaineisiin. Myöskin joidenkin ruoka-aineiden aistillisiin muotoihin ja tuoksuun.
Suklaalla on pitkä lemmennostatushistoria. Kaakaopapujen sisältämiä ainesosia ja suklaan terveysvaikutuksia on tutkittu tieteellisesti, myös Suomessa. Suklaassa on runsaasti terveysvaikutteisia flavonoideja. Suklaa sisältää muun muassa mielihyvää tuottavia ainesosia, kuten serotoniinia. Flavonoideja on myös muun muassa kahvissa, teessä, viinissä, hedelmissä ja marjoissa. Banaanissa on runsaasti hyviä aineita, kuten kaliumia ja B-vitamiinia. Muodoltaan se on miehinen. Basilikan uskotaan lisäävän halua ja hedelmällisyyttä niinikään valkosipuli toimii terveysvaikutteisena ja halua nostavana. Chili saa veren virtaamaan sekä sydämen sykkimään. Hunaja,inkivääri,viikunat,vanilia, viinirypäleet ja mansikat ovat uskomusten mukaan myös tehoa antavia. Kaviaari, katkaravut ja osterit on täynnä erotiikka, mutta myös terveellisiä omega-3-rasvahappoja.
Ninkuin jo itse totesit niin stressi vaikuttaa erektioon. Uuden suhteen alku voi jännittää ja näin vaikeuttaa seksin sujumista.
Kerroit että kumppanisi haluaa sinua ja sinä häntä. Riittävän kiihottuminen on myös tärkeää, esileikin on hyvä olla pitkä. Keskustelemalla asiasta avoimesti tulette huomaamaan että seksi alkaa sujumaan paremmin kun ette sen sujumista etukäteen jännitä.
Parasta olisi yrittää rentoutua ja helliä toisianne rauhassa. Tutustukaa toisiinne ja hyväilkää suulla ja käsillä .Seksin ei tarvitse olla vaan emätin-penis yhdyntää vaan sitä voi harrastaa niin monin tavoin. Oletteko kokeilleet jos kumppanisi antaa sinulle suuseksiä ?
Riittävä uni on myös tärkeä. Nuoremmilla miehillä syy ja erektio-ongelmiin saattaa joskus olla mieshormonitason alentuminen aivolisäkkeen vajaatoiminnan kautta. Silloin sitä myös nukkuu huonosti ja tuntee itsensä väsyneeksi.
Runsas alkoholinkäyttö ja tupakoiminen myös haittaavat erektiota.
Onnea kokeiluihin.
Pirjo Nylund
nuorisotyöntekijä ja seksuaalineuvoja