Aftat
28.05.2017
Jokapaikassa sanotaan, että aftat eivät tartu. Minulla ei ole ennen ollut kovinkaan useasti aftoja, mutta kun aloin seurustelemaan niitä on ruvennut tulemaan vähintään kerran kuussa. Kumppanillani on ollut paljon niitä ja voisi ajatella, että aftat ovat tarttuneet häneltä. Mutta kun niiden ei pitäisi tarttua? Vai voiko ne sittenkin? 667

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.06.2017
Hei,
Aivan kuten itsekin kirjoitat niin aftat eivät tartu. Mutta aftat ovat todella tavallisia, eli jopa puolet ihmisistä kärsivät joskus niistä. En siis usko että aftat olisivat sinunkaan tapauksessa tarttunut poikakaveriltasi, vaan todennäköisesti on kyseessä yhteensattuma.
Tytöillä/naisilla on melko tavallista että aftat ilmestyvät aina kuukautisten yhteydessä, vaikka tarkkaa syytä ei tiedetä. Aftat ovat myös tavallisempia ihmisillä joilla on joku krooninen suolistosairaus (crohnintauti tai colitis ulcerosa). Apteekista voit ilman reseptiä ostaa erilaisia lääkkeitä jotka auttavat kipuun, ja myös hammastahnaa joka sopii erityisen hyvin jos kärsii aftoista (sillä tietty aine mikä usein sisältyy hammastahnoissa on poistettu). Kysy apteekista lisää.
Terveisin
Tessi