apua
25.08.2017
Hei. mieleni on sairas enkä pysty syömään tai katsomaan kenenkään muun syömistä häpeämättä. en pidä itseäni lihavana enkä tiedä mistä asia johtuu mutta en siksi syö kovinkaan usein enkä koskaan säännöllisesti. näläntunne on jo kadonnut. mistä saisin apua jos jossain vaiheessa päättäisin hakea kun koulun terveydenhoitaja ja kuraattori eivät ole mieleeni eivätkä luotettavia, enkä heille pysty puhumaan, vanhempien kanssakaan ei ole niin hyviä välejä että heille voisi uskoutua,eikä ystävienkään. onko netissä mitään paikkaa johon voisi kirjoittaa vaikka vähänniinkuin viestillä. onko jotain vinkkejä muuten. ksosfk
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
31.08.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Onpa ikävää kuulla, että syömisestä on tullut sinulle ongelma. Vaikutat fiksulta ihmiseltä, kun lähdit hakemaan apua, jatka samalla tiellä!
Oletko jo jutellut kenenkään aikuisen, kuten terveydenhoitajan, kanssa vai mistä tiedät, että hän tai kuraattori ovat epäluotettavia? Pääasiassa esimerkiksi terveydenhoitajalla on salassapitovelvollisuus, mutta jos nuoren henki on uhattuna, on hän lain mukaan velvollinen siitä ilmoittamaan. Ei kuitenkaan kannata sen takia jättää menemättä, haluathan parantua. Myös vanhempasi varmasti haluaisivat kuulla, jos elämässäsi ei ole kaikki kunnossa, heidän velvollisuutensa kun on tukea ja auttaa sinua kasvamaan tasapainoiseksi aikuiseksi.
Joskus kuitenkin voi olla vaikeaa kertoa lähimmilleen omista asioistaan, joten silloin voi olla parempi turvautua johonkin täysin ulkopuolisen henkilön tai tahon tukeen. Esimerkiksi Nettisyli on sivusto, joka auttaa syömiseen liittyvissä haasteissa. Syömishäiriöliitto Sylin SYLI-chat (http://www.syomishairioliitto.fi/yhteystiedot/syli-chat.html), voisi olla kaipaamasi taho, jonne kirjoittaa huolistaan. Syömishäiriöliiton tukipuhelimen numeron sekä muita yhteystietoja löydät täältä (http://www.syomishairioliitto.fi/yhteystiedot/). Lisäksi Nuortennetin (http://mll.directo.fi/nuortennetti/info/lasten_ja_nuorten_puhelin_ja_net/chat/) chattiin sekä Sekasin –chattiin (http://sekasin247.fi/) voit mennä juttelemaan. Halutessasi voit tutustua niin Suomen Mielenterveysseuran Kriisipuhelimeen (https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-apua-el%C3%A4m%C3%A4n-kriiseihin) kuin Tukinettiin (https://www.tukinet.net/), joka on kriisikeskus netissä. Ja jos kiinnostaa, myös Nuorten Mielenterveystalon (https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx) sivuilta voit etsiä tietoa ja tarkistaa, millaista apua omalla paikkakunnallasi tai lähipaikkakunnilla olisi tarjota.
Olet arvokas ja rakas niin monelle, toivottavasti sinulla on ollut tänään hyvä päivä ja saat rohkeutta hakea apua tilanteesi hoitamiseksi.
Tsemppiä loppukesääsi, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.