Emätin
07.07.2019
onko normaalia että emättimeni on ns u:n muotoinen? etuseinämässä on sellainen kumpare, että kun laitan sormen sisään niin voin painaa sitä ja laittaa sormen sen ja emättimen seinän väliin sen kummaltakin puolelta ja se hieman sattuu. Mikä se on? mop
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.08.2019
Hei mop!
Kiitos kysymyksestäsi. Mietit, onko normaalia, että emättimesi on U:n muotoinen. Mietit, mikä on kuvailemasi kaltainen kumpare emättimessäsi. Tässä hieman tietoa emättimestä Hyvä kysymys –palvelusta:
Emätin on joustavaa pehmytkudosta joka yhdistää ulkoiset sukuelimet ja kohdun. Emätin on litteä ja joustava. Aikuisella se on noin 6 – 12 cm pitkä. Emättimen seinämät ovat ryppyisiä ja erittäin joustavia. Suurimman osan ajasta ne ovat litteinä toisiaan vasten.
Voit lukea lisää emättimestä Hyvä kysymys –palvelusta. Myös Sexpon sivuilla on luotettavaa tietoa emättimestä. Lainaus sivuilta:
Ei ole olemassa kahta samanlaista emätintä tai samanlaisia häpyhuulia, vaan ne ovat kaikilla täysin yksilölliset. Omaan alapäähän kannattaa tutustua katsomalla niitä esimerkiksi peilin kautta. On tärkeää tuntea oma vartalonsa ja sen anatomia. Kun tietää, miltä oma alapää näyttää ja mitä sieltä löytyy, voi helpommin tunnistaa esimerkiksi hyvin yleisten virtsa- ja hiivatulehdusten oireita.
Minun korvaani kuulostaa siltä, että kuvailemasi joustava kumpare olisi emättimeen kuuluvaa pehmytkudosta. Kerroit toisaalta myös kivusta. Onko kipu ilmennyt vasta? Tuntuuko kipua muulloin kuin sormella painamalla? Jos kipu on poikkeavaa, voimakasta tai ilmennyt vasta, kannattaa sinun jutella asiasta terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, esimerkiksi opiskeluterveydenhoitajan kanssa. Ja muutoinkin, mikäli asia sinua huolestuttaa, voit esittää siihen liittyviä kysymyksiä terveydenhoitajalle, joka on alan asiantuntija.
Kivaa viikkoa! :)
Terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi