Emätin turpoaa
15.06.2020
Hei. E-pillereiden aloittamisen jälkeen lähes joka kerta kun harrastan seksiä, emättimen aukko turpoaa sen jälkeen ja on kipeä. Johtuuko se hankauksesta tai kuivuudesta vai onko se jotenkin vaarallista? Turvotus yleensä menee ohi yön aikana ...
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.06.2020
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi, hyvä kun olit yhteydessä. Emättimen turpoaminen seksin aikana johtuu tavallisimmin kiihottumisesta. Seksuaalisen kiihottumisen aikana emättimen limakalvojen kostumisen lisäksi häpyhuulet turpoavat ja klitoris kasvaa. Tällainen on täysin luonnollista ja normaalia. Kipu ei kuitenkaan kuulu asiaan.
Tällä tavoin verkkoneuvonnan välityksellä ei valitettavasti voida sanoa varmuudella, mistä kipu ja turpoaminen juuri sinun tilanteessasi johtuu. Saatat kuitenkin olla oikeassa, että kipu emättimessä yhdynnän jälkeen voisi johtua hankauksesta ja kuivuudesta. E-pillereilläkin voi olla vaikutusta asiaan, sillä ne voivat mm. vaikuttaa emättimen kostumiseen. Kipua ei tarvitse kuitenkaan sietää.
Ikävän hankauksen ja kuivuuden ehkäisemiseksi voitte halutessanne kokeilla käyttää seksissä tavallista enemmän aikaa kiihottamiseen, jotta limakalvot ehtisivät kostua riittävästi kiihotuksesta. Yksi hyvä vaihtoehto on käyttää liukuvoidetta. Se voi lisätä seksin nautinnollisuutta ja se vähentää limakalvojen ärtymistä ja ikävää hankausta. Voitte lukea lisätietoja ja vinkkejä liukuvoiteisiin liittyen Hyvä kysymys –palvelusta.
Lisää tietoa seksiin liittyvistä kivuista ja vinkkejä tilanteeseesi saat Sexpon sivulta.
Jos oireet jatkuvat neuvoista huolimatta, suosittelen sinua olemaan yhteydessä opiskelijaterveydenhuoltoon tai paikkakuntasi terveysasemalle, jotta saat oireillesi selityksen ja tarvittaessa apua.
Ystävällisin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi