Epävarmuus
20.07.2020
Tuntuu vain tällä hetkellä ja on monesti tuntunut että en riitä ja ulkonäkö paineet ovat suuret.. En tiedä mistä saisin lisää motivaatiota olen vain silloin iloinen kun olen kavereiden tai perheen kanssa.. Mutta joka ilta tuntuu siltä että olen turha ja alan itkemään. Miks aina niin käy illalla en enää jaksa tätä ihan sama minkälainen päivä on ollut niin minä alan itkemään joka yö/ilta. Haluaisin vain oppia rakastamaan itseäni.
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
22.07.2020
Hei,
Ikävää kuulla, että tunnet näin. Murrosiässä kertomasi huolet ovat varsin yleisiä. Mieli ei pysy muutoksissa mukana ja varsinkin kertomasi ulkonäköpaineet lisäävät huolta – itseä vertaillaan helposti muihin, joka tuntuu epämukavalta ja ahdistavalta.
Viestissäsi ei käy ilmi, mistä ulkonäköpaineesi johtuvat. On kuitenkin hyvä muistaa, että esimerkiksi somessa esiintyviä kuvia on usein muokattu ja ne eivät vastaa täysin todellisuutta. Somessa helposti myös jaetaan julkaisuja hyvistä ja onnellisista hetkistä, vaikka ihan jokaisella mahtuu mukaan myös huonoja hetkiä ja kamppailua itsetunnon kanssa. Muutenkin on hyvä muistaa, että olemme kaikki erilaisia.
On kiva kuulla, että kaverit ja perhe tuovat iloa päiviisi. Ikävät ajatuksesi painottuvat viestisi perusteella iltoihin. Illalla käy usein läpi päivän tapahtumia - väsyneenä ja yksin niitä miettiessä, voi kaikki tuntua ahdistavalta ja negatiiviselta. Helpottaaksesi oloasi voisit kokeilla ennen sänkyyn menoa kirjoittaa ylös ensin mieltäsi painavia asioita ja sen jälkeen asioita, missä koet onnistuneesi, mistä pidät itsessäsi ja mistä olet saanut kehuja. Saisit siten jäsenneltyä ajatuksiasi ennen nukkumaanmenoa Toinen keino voisi olla ajatusten siirtäminen muualle esimerkiksi lukemalla tai sarjaa katsomalla.
Suosittelen myös kokeilemaan Nuortennetin chat –palvelua, jolloin voisit avata tarkemmin mieltäsi painavia asioita ja keskustella niistä.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Tsemppiä kesään!
Terveisin, Piia