Keskenmeno?
04.06.2017
Moi. Mulla alko kuukautiset 2pv sitte, kun otin tamppoonin ulos niin mukana tuli"lihaklimppi" mikä se on? Mulla on ollut ala selkä ja maha tosi kipeä ja normaalia runsaampi vuoto. Alotin pillerit kk sitten jolloin skippasin kuukautiset kokonaan eli nämä oli ekat kuukautiset e-pillereiden alottamisen jälkeen.
Moi"

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
05.06.2017
Hei,
En usko että kyseessä oli keskenmeno. Kirjoitat että olet hiljattain aloittanut e-pillereillä ja kyseessä oli ensimmäinen vuotosi pillereiden aikana. E-pillerit voivat hieman muuttaa vuotojen määrää ja koostumusta sekä kuukautiskipuja, ja se on aivan normaalia.
Kuten varmasti tiedät niin kuukautisvuodossa ei ole kyse ihan samanlaisesta verestä kuin esim. haavassa. Kuukautisvuoto koostuu kohdun vanhasta limakalvosta joka poistuu kun sillä kierrolla ei tapahtunut hedelmöitystä. Eli kyseessä on sekä verta, limaa että mahdollisesti pieniä osia limakalvoa. Sinun tapauksessa kuulostaa siltä että tampponi oli jo imenyt itseensä veren, ja jäljelle jäi hieman paksumpaa limaa tai pieniä osia limakalvoa - jotka muodostivat "lihaklimpin". Kyseessä ei siis ole mitään vakavaa eikä mitään epänormaalia.
Seuraa tilannetta, ja mikäli kuukautiset ovat jatkossakin kivuliaammat voit tarvittaessa syödä särkylääkkeitä tai ottaa yhteyttä ehkäisyneuvolaan. Mutta tilanne voi myös muuttua kerrasta toiseen, joten vaikka nämä kuuksutiset olivat tavallista runsaammat ja kivuliaammat niin voi olla että seuraava vuoto on erilainen.
Kaikkea hyvää sulle!
Tessi