missikisat
09.04.2020
Minua kiinnostaisi tietää missikisojen arvosteluperusteista. Mihin seikkoihin siinä oikein kiinnitetään huomiota? Kumpaako pidetään tärkeämpänä, kasvojen kauneutta vai vartaloa? Kuinka "tarkasti" siinä oikein syynätään naisten rintoja ja peppua?
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
14.04.2020
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Sain alta löytyvän vastauksen Miss Suomi –kisojen toimitusjohtajalta Sunneva Kantolalta.
Miss Suomi - Kauniisti Itsevarma
Miss Suomi -kilpailu on paljon enemmän kuin kauneuskilpailu. Miss Suomi -kilpailu on kokonaisuudessaan edustavuuskilpailu, jossa voittaja pääsee edustamaan Suomea satojen miljoonien katsojien eteen maailmalle. Edustavuus tarkoittaa sitä, miten nuori nainen, tai mies kantaa persoonansa, katsoo toisiin ihmisiin ja toimii heidän kanssaan. Se on lämpöä katseessa ja pilkettä silmässä, itseluottamusta, tasapainoa ja henkistä voimaa – paljon, paljon enemmän kuin pelkkää kauneutta.
Miss Suomi -kilpailussa kilpailijoita koulutetaan ja valmennetaan tuleviin tehtäviin. Semifinalistit valitaan 3-6 kk ennen semifinaalia. Semifinalisteja koulutetaan More Than Beauty Academyn missikoulussa alan huippuammattilaisten johdolla niin puhumisessa, esiintymisessä kuin kävelyssäkin.
ARVOMME:
POSTIIVISESTI AMMATTITAITOINEN
Positiivinen viestintä on kaiken toiminnan lähtökohta. Edistämme naisia löytämään kokonaisvaltaisesti itsensä, kehittämään omaa ammattitaitoa siten, että jokaisesta voi tulla sekä oman elämänsä brändilähettiläs että edesauttaa muita tässä. Ammattitaidon kehittyminen ja kehittäminen takaa sen, että koulutuksissa ja valmennuksissa käyvät naiset työllistyvät ja ovat kaikessa toiminnassaan ”high profile”-statuksella: Itsevarmoja ammattilaisia. Positiivisesti ammattitaitoinen tarkoittaa myös sitä, että kanssamme on kivaa tehdä töitä. Ammattilaisina olemme kustannustehokkaista ja joustamme siten, että asiakas saa lisäarvoa.
Kauniisti itsevarma
Kauniisti itsevarma arvona tarkoittaa vahvaa itsetuntoa ja kohteliaisuutta, hyvätapaisuutta. Olemme helposti lähestyttäviä, välittäviä ja lämminhenkisyys näkyy kaikessa toiminnassamme. Kykenemme auttamaan toista, kehittämään ja vahvistamaan myös muita. Ihmisiä ei luokitella ainoastaan ulkonäön perusteella, vaan myös sisäinen vahvuus näkyy toiminnassamme.
Rehellisesti aito
Inhimillisyys, joka tarkoittaa totuudessa pysymistä ja vilpittömyyttä ja se on luotettavuutta, kunniallisuutta ja rehtiyttä, joka ei arvostele, rehentele, eikä sisällä puhetta toisista. Tavoitteena on kehittää toimintoja, minkä avulla jokainen voisi olla entistä enemmän oma itsensä. Kaikessa toiminnassa näkyy rehellisyys – puheessa – tekemisessä – ja työ hoidetaan hyvätapaisesti.
KILPAILUUN OSALLISTUVAN TULEE TÄYTTÄÄ SEURAAVAT EHDOT:
·       On kruunauspäivänä iältään 18 – 26 vuotias nainen.
·       Hyvämaineinen Suomen kansalainen (ei rikosrekisteriä)
·       Naimaton (ei ole eikä koskaan ole ollut avioliitossa)
·       Lapseton (ei ole eikä koskaan ole ollut lapsia)
·       Ei ole koskaan osallistunut alastonkuvauksiin tai siihen verrattaviin esiintymisiin.
·       Ei käytä eikä ole koskaan käyttänyt huumeita.
·       Omistaa voimassaolevan Suomen passin.
·       On vapaa sopimuksista tai sitoumuksista, jotka rajoittaisivat osallistumista kilpailuun ja siitä mahdollisesti seuraaviin edustustehtäviin Miss Suomen tai perintöprinsessan ominaisuudessa.
·       Mitään virallisia pituus- tai painorajoja Miss Suomi -kilpailuun osallistumiselle ei ole. Semifinaalin aikana kaikkien kilpailijoiden ilmoittamat mittatiedot tarkistetaan.
·       Lävistykset tai tatuoinnit eivät ole kiellettyjä, mutta ne saattavat alentaa tuomaripisteitä. Kauneusleikkauksiin suhtaudutaan varauksellisesti.
·       Kilpailuun voi osallistua kuvakarsinnan kautta. Määräaikaan mennessä palautettujen lomakkeiden perusteella kutsutaan noin 50 kilpailijaa erityiseen Miss Suomi -castingtilaisuuteen.
Castingissa valitaan noin 20 kilpailijaa Miss Suomi -semifinaaliin. Sekä casting että semifinaali ovat suljettuja tapahtumia. Castingissa valitut n. 20 semifinalistia ja semifinaalissa valitut 10 loppukilpailijaa esitellään medioille. Semifinalisteille järjestetään n. viikon mittainen missikoulu sekä erilaisia tapahtumia & koulutuksia ennen semifinaalia. Finalistit tekevät noin kolmen viikon mittaisen kiertueen, jonka päätteeksi kruunataan Miss Suomi.
Tänäpäivänä tuomareiden arviointi on : 80% edustavuus = puhuminen, esiintyminen, itsevarmuus, itsensä kantaminen, sosiaalisuus, käyttäytyminen jne..  20% on ulkonäkö painotus. Niin Miss Suomenssa kuin kansainvälisissäkin kilpailuissa.
Ulkonäon tuomaroinnissa keskitytään sopusuhtaisuuteen ja kokonaisuuteen. Niin kasvoissa kuin vartalossakin.
Lisää kilpailusta löytyy www.misssuomi.fi
Terveisin,
Piia