Tärinä
14.09.2017
Hei. Minulla tulee aina välillä huonolla tavalla jännittävissä ja tai ahditavissa tilanteissa semmoinen, että vähän tajuaminen sumenee, sydän hakkaa todella lujaa ja hillitön tärinä. En pysty lopettamaan tärisemistä ja kehoa on silloin erittäin hankala hallita. Tärinä saattaa välillä tulla vain kymmenenksi sekunniksi, välillä vartiksi tai enemmän. Utuisuus lähtee yleensä hieman ennen tärinän loppua. Eikä ole siis semmoinen tärinä mitä tulee kylmästä ei siis tunnu semmoiselta vaan vähänniikuin jopa sähköisen tuntuinen tärinä. lskwpw
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
24.09.2017
Hei!
Kiitos viestistäsi.
Luettuani viestisi ajattelin, että kuvaamasi tunteen täytyy varmasti olla pelottava ja varsinkin, kun ei voi tietää miten kauan se kestää. Koska en ole lääkäri, ei minulla ole oikeutta tehdä diagnooseja, voin vain miettiä useampia eri vaihtoehtoja, joita en kuitenkaan tässä mielelläni kirjoittaisi, koska ne voivat olla vääriäkin. Harmittelin viestiäsi lukiessani, ettet kuitenkaan tarkemmin kertonut esim. sitä oletko tilanteista kertonut kenellekään, kaverille/kavereille, vanhemmillesi, kouluterveydenhoitajalle? Voisin kuvitella, että ainakin vanhempasi haluaisivat tietää ja tukeakin sinua, jos tietäisivät mitä joudut ajoittain käymään läpi.
Kohdallasi suosittelisin sinua varaamaan aikaa omalle terveysasemallesi, omalle lääkärillesi. Lääkärillä on eri keinoja selvittää mistä kuvaamasi "kohtaukset" voivat johtua ja saisit niihin mahdollisesti avun. Toki mikäli koulullasi on mahdollista päästä koulupsykologin vastaanotolle, ei sekään olisi huono vaihtoehto.
Miia - terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.