Terveys ongelma
12.03.2018
Hei,
olen 18-vuottias lukiolainen. Havaitsin itsessään terveys ongelmaan, nimittääin minun vatsa ns täytty ja vatsan ala osa on niinkuin alkannut kasvaa, vaikka en todella syösi paljon. En ole havainnut tälläistä ajemmin koskaan. En läheskään syö paljon, enkä suosittelee epätervellisia herkkuja. Syön 3 kertaa päivässä tervellisesti, ja 18:00 jälkeen en syö mitään. Mistä nämä ongelmat voivivat johtua? Pyydän teiltä apua kun tilanne pelotta minua, itken todella usein tämän takia :( milena

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.04.2018
Hei.
Pahoittelen kovasti että olet joutunut odottamaan vastausta näin kauan! Valitettavasti asiantuntijammekaan eivär osaa vastata kysymykseesi näiden tietojen perusteella. Suosittelen siis että kävisit puhumassa asiasta sinun kouluterveydenhoitajasi kanssa, niin saatte yhdessä miettiä mistä vaiva voisi johtua.
Ei sinun kannata ottaa tästä asiasta stressiä. Ymmärrän toki että sinua huolestuttaa, ja se on tieteellisesti tutkittu asia että jos on vatsavaivoja niin se vaikuttaa myös psyykkiseen hyvinvointiin, mutta kyseessä voi olla jokin pieni ja helposti hoidettava vaiva, joten kyseessä ei todennäköisesti ole mitään vakavaa.
Puhu ensin terkkarisi kanssa, ja sen jälkeen voit tarvittaessa varata lääkäriajan jolloin lääkäri voi laittaa lähetteet eri labra kokeisiin.
Älä itke, asiat järjestyvät varmasti.
Tessi