Apua
16.10.2016
Apua! Minulta irtosi hammas koulun alussa ja käytin silloin ja käytän edelleen välillä nuuskaa (siis korkeintaan 1-4 kertaa viikossa ja se uusi hammas ei ole vieläkään tullut ulos. Minua pelottaa jos se ei tule ollenkaan. Vaikuttaako nuuska hampaiden kasvuun? Jos vaikuttaa, niin onko tapaa saada hammas kasvamaan? Huolestunut oppilas

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.10.2016
Hei,
Kyseessä oli siis maitohammas joka irtosi?
En osaa vastata siihen minkä takia hampaasi ei vielä ole puhjennut, jos kyseessä on sellainen hammas? Mutta nuuska tuskin vaikuttaa hampaiden kasvuun. Minun tietääkseni ei ole mitään tapaa vaikuttaa hampaiden kasvuun, ei ainakaan mitään tapaa saada niitä kasvamaan tai puhkeamaan nopeammin.
Ikäsi perusteella olet varmasti käynyt puhumassa asiasta hammaslääkärin/hoitajan kanssa, mutta jos sinua huolestuttaa tämä asia niin suosittelisin että menisit uudestaan. Voit varata ajan hammashoitajalle, niin hän voi todennäköisesti tutkia suusi ja tarvittaessa konultoida hammaslääkäriä.
Ei hätää. Nuuska on huono tapa - mutta en usko että sillä on vaikutusta tähän asiaan.
Terveisin
Tessi