Huumeveikko
19.04.2017
Hei. Luulen että olen koukussa kokaiiniin ja muihin huumeisiin. Myös alkoholiin. Jos saisin, ottaisin molempia todella usein. Mitä voin tehdä? Mun vanhemmat luulee että oon vaan ottanu joskus mutta en halua kertoa että tilanne on näin paha. En myöskään jaksa mennä puhumaan kellekkään, siks mä kirjotan tähän. Eli älä ees ehdota mitään terapeuttia tai vastaavaa. Oon myös paneskellu aivan liikaa. Yleensä kännipäis ja aineis, ei kortsua ja ihan random äijien kaa. Semmonen 17 eri tyyppien kaa ja puolet enemmän mun iästä. Mitä pitää tehdä etten olis näin sekasin. Kaikkien mielestä oon helppo enkä halua olla semmonen :( Kimppakivaaonmyöstultukokeiltua
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.04.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! On rohkeaa ottaa meihin yhteyttä, sekin on jo askel tilanteen korjaamiseksi. Oletko koskaan millekään muulle taholle tai kenellekään henkilölle kertonut todellista tilannettasi? Oloasi varmasti keventäisi, jos olisi joku, jolle voi olla oma itsensä eikä tarvitsisi vetää mitään roolia. Moni ujostelee vanhemmilleen kertomista, mutta ehkäpä joku muu sinulle läheinen ihminen voisi toimia kuuntelijanasi tai tukihenkilönäsi.
Se on kurja tunne, jos kokee antaneesi toisille väärän kuvan itsestään käyttäytymisellään. Osaatko sanoa, mikä sai sinut ensi kertaa testaamaan erilaisia päihteitä? Oliko se ihan silkkaa kokeilunhalua, olitko "väärässä" kaveripiirissä, tai oliko esimerkiksi jokin asia taustalla, jonka halusit tukahduttaa ja päihteet tulivat siksi mukaan kuvioihin? Kuten varmaan oletkin jo todennut, päihteet voivat pahimmillaan olla erittäin koukuttavia ja saada elämän sekaisin huonolla tavalla. Onko teillä muuten suvussa ketään, jolla on ollut vaikeuksia päihteiden käytön kanssa? Niin perimällä kuin ympäristötekijöillä on vaikutusta esimerkiksi alkoholisoitumistaipumuksen periytymiseen. Mutta toki omilla valinnoillaan voi vaikuttaa tilanteeseensa puolin ja toisin.
Pystytkö erittelemään itsellesi, millaisissa tilanteissa sinun tekee mieli päihteitä? Onko sinun mahdollista välttää näitä tilanteita? Pystytkö näissä hetkissä vielä "harhauttamaan" itseäsi keksimällä jotakin muuta mielenkiintoista tekemistä? Onko käytöksesi vaikuttanut arkeesi millään tavalla vai pystytkö tällä hetkellä huolehtimaan opiskeluistasi tai työssäkäynnistäsi? On hyvin hälyttävä merkki, mikäli käytöksesi heijastuu jo arkesi sujumiseen.
Et maininnut, miksi et halua saada esimerkiksi terapeutilta apua. Olethan kuitenkin valmis vieroittumaan päihteistä ja ottamaan apua vastaan? Yleensä jos on valmis vieroittumaan ja muuttamaan käytöstään, on hyvä ottaa kaikki mahdollinen apu vastaan. Siksi tavallisesti esimerkiksi suositellaan terapeutille juttelemista. Päihteistä vieroittuminen on mahdollista, mutta siihen tarvitaan tahdonvoimaa ja luottamusta niin toisiin kuin omaan itseensä. Ensi askel sinun tilanteessasi olisi varmasti käydä lääkärillä, joka räätälöi juuri sinulle sopivan hoitomuodon. Lääkärin kanssa olisi hyvä ottaa puheeksi myös seksikäyttäytymisesi sekä siihen liittyvä sukupuolitautien vaara ja niiden testaaminen.
Kuten jo varmaan tiedätkin, kondomi suojaa niin raskaudelta kuin taudeilta. Mikäli taudit eivät ole elämässäsi päällimmäinen murhe, olisi hyvä, että huolehtisit kuitenkin raskaudenehkäisyn lääkärin kanssa kuntoon. On ymmärrettävää, että kondomi voi joskus unohtua, etenkin, jos on päihdyttävien aineiden vaikutuksen alaisena. Voithan kuitenkin yrittää tästä lähtien kantaa mukanasi kondomeja, jos vaikka edes jollain kerralla, kondomi muistuisi. Tosin, mikäli hakeudut avun piiriin, ei oletettavasti enää tapahdu niin paljon yhdyntöjä satunnaisten miesten kanssa ilman kondomia. Ovatko kaikki mainitsemasi yhdyntäkerrat muuten toteutuneet yhteisymmärryksessä? Mikäli sinulle olisi tehty jotakin vastentahtoisesti tai olet harrastanut seksiä alle 16-vuotiaana sinua reilusti vanhemman aikuisen henkilön kanssa, olisi hyvä ilmoittaa asiasta poliisille. Tueksi voit ottaa jonkun henkilön, johon luotat.
Tuohon helpon maineeseen ei oikein ole muuta keinoa kuin yrittää muuttaa käytöstään. Niin kauan kuin päihteet ovat kuvioissa, se voi olla vaikeaa, mutta tilanne saattaa muuttua helpommaksi, jos olet kuivilla. Joskus myös aloittaminen niin sanotusti puhtaalta pöydältä ihan uusien ystävien kanssa auttaa sekä maineen muuttamiseen että tervehenkisten tapojen ylläpitämiseen.
Et määritellyt, millainen apu olisi sinulle mielestäsi sopivin. Toivottavasti et pahastu siitä, että kokosin sinulle erilaisia linkkejä, joiden kautta saat lisätietoa ja voit miettiä, mikä olisi sinulle sopivin auttamistaho. Olen ottanut huomioon erilaiset vaihtoehdot, eli linkkien kautta löytyy muitakin apukeinoja kuin terapeutille jutteleminen kasvokkain. Päihdelinkin kautta on saatavilla neuvonnan lisäksi muun muassa oma-apua sekä Internet- ja puhelinpalveluita. A-klinikkasäätiön sivuilla on tietoa hoitopalveluista ja palveluista, jotka toteutetaan myöskin verkossa, puhelimitse tai kasvokkain. Irti huumeista ry:n sivuilta voit löytää paikkakuntaasi lähellä olevan vertaistukimuodon. Sitten on olemassa myös Suomen AA, Nimettömät Alkoholistit ja NA, Nimettömät Narkomaanit. Nimettömien Narkomaanien sivuilla sinua muuten voisi motivoida arjessasi Puhtaan ajan laskuri. Laitan sinulle myös kaikkien näiden lisäksi Tukinetin sivut, joiden kautta voit löytää netissä tukihenkilön tai keskustella erilaisissa ryhmissä.
On sinusta itsestäsi kiinni, miten vietät loppuelämäsi. Ota opiksi muiden virheistä, sillä tässä tapauksessa voit myös vaikuttaa vielä, onko elinkaaresi pitkä vai lyhyt. Jonkinlainen auttamistaho olisi suotavaa hankkia tueksesi, mutta jos et millään pysty hakemaan vielä apua, voithan määrätietoisesti yrittää edes vähentää pikkuhiljaa päihteitä pois elämästäsi. Jos olet valmis katkaisemaan käytöksesi, voit onnitella itseäsi. Tästä alkaa uusi elämäsi! Ole rakastava kehoasi ja mieltäsi kohtaan ja yritä tuen avulla etsiä jokin tietty kiintopiste tai motivaationlähde, jota kohti jaksat taistella.
Toivottavasti kaikki menee parhain päin ja voit hyvin niin henkisesti kuin fyysisestikin.
Inspiroivaa kevättä sinulle, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.