liian lihavako?
15.08.2022
Moi. Äiti on alkanut huomautella minua liiasta syömisestä. Hän on sanonut monta kertaa, että lihon ja että pylly levenee liikaa. Pojat eivät äidin mukaan sitten kiinnostu minusta. Omasta mielestäni en ole lihava, mutta aika paljon kuitenkin syön. Huomautukset tuntuvat ikäville. Pitäisikö minun kuitenkin vähentää syömistä ja olla joskus vähän nälässä? Mitä voisin sanoa äidille, kun se seuraavan kerran huomauttaa minua?
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
29.08.2022
Hei,
Onpas kurjaa että äitisi kommentoi painoasi. Sinun iässäsi vartalo
muuttuu naiseksi, niinkuin pitää ollakin. Rasvan määrä lisääntyy ja
vartalo muokkautuu etenkin rinnoista ja lantiosta. Paino ja oma keho on
meille herkkä ja yksityinen asia johon puuttuminen tai siitä
negatiiviseen sävyyn puhuminen voi satuttaa.
Tärkeintä syömisessä on tasapaino. Se, että syöt sännöllisesti ja
ainakin 1-2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamiaisen ja välipalan sekä
iltapalan. Ihan tavallinen kotiruoka kelpaa siihen hyvin. Marja ja
hedelmät. Syö kun sinulla on nälkä. Elimistö ei valehtele
näläntunteesta, eihän se valehtele pissahädästäkään.
Olisi varmasti hyvä jos voisit kertoa äidillesi, että sinulle tulee paha
mieli hänen puheistaan, ja että ne loukkaavat sinua. Varmasti hän
ymmärtää eikä varmaan kuitenkaan halua sinua loukata. Jokainen vartalo
on kaunis, omalla erityisellä tavallaan. Niin sinunkin vartalosi, ja se
on sinun tärkeä itsekin uskoa huolimatta siitä mikä jonkun toisen
mielipide on. Koita keskustells äidin kanssa asiasta, ja ellei se auta,
pyydä vaikka kouluterkkaria tai jotain muuta sinulle turvallista
aikuista avuksi.
Ihanaa syksyä, ja ole ylpeä itsestäsi, olet kaunis ja tärkeä!
Terkuin Kristiina, seksuaalineuvoja