Nuuskasta eroon pääseminen
12.04.2017
Eli siis, oon käyttäny nuuskaa noin 15 kertaa ja polttanu varmaa jotain 10 röökiä ja musta tuntuu että haluun kokoajan lisää. Jäin kuitenki koulussa kiinni nuuskasta ja n. pari viikkoo aiemmin vanhemmille tupakasta. Vanhemmat on tosi pettyneit ja oon kieltämättä itekki vähän ja täst tulee mulle ongelmii ja ne masentaa. Joten kuinka päästä nikotiinista eroon ja saada vanhempien luottamus takasi? :( Epätoivoinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
15.06.2017
Hei!
Pahoittelen heti alkuun, että vastaaminen on kestänyt! Toivottavasti tilanne on jo hieman vanhempien kanssa edennyt.
Kysyt viestissäsi miten päästä nuuskasta, tupakasta ja näin ollen nikotiiniriippuvuudesta eroon. Sekä, miten saada vanhempien luottamus takaisin.
Heti alkuun vastaan asiaan koskien vanhempiesi luottamusta. Olet nuori, jonka vuoksi vanhempasi ovat sinusta huolissaan. Tämä näkyy varmasti juuri vanhempiesi pettymyksestä, sillä he toivovat vain sinun parastasi. Nikotiiniriippuvuus on kova riippuvuus ja siitä on vanhemmiten, vuosien edetessä aina hankalampi irrottautua - eli todella hyvä, että olet havahtunut jo nyt tilanteeseen! Nyt kun päätät irrottautua ja lopettaa nikotiinituotteiden käytön, olen varma että onnistut siinä!
Saadaksesi vanhempien luottamuksen takaisin, aloita heidän kanssaan keskustelu rohkeasti. Ota keskustelulle pieni hetki aikaa, ja ole valmis kuuntelemaan vanhempiesi ajatuksia. Toivo heiltä, että he kuuntelevat sinua. Kerro vanhemmillesi miksi alunperin kokeilit nuuskaa/tupakkaa ja miltä se nyt sinusta tuntuu. Kerro, että olet itsekin tajunnut riippuvuuden ongelmallisuuden ja haluat siitä eroon sekä apua eroon pääsemiseen. Tältä pohjalta teidän on helpompi rakentaa luottamus uudestaan kun olet rehellinen asiasta ja kerrot miltä se sinusta tuntui. Toivon, että saatte keskusteltua rauhassa.
Nikotiinista eroon pääseminen taas on oma prosessinsa, joka alkaa päätöksestä lopettaa nikotiinin käyttö. Älä luovuta, vaikka lipsahtaisit - se on usein se isoin virhe. Eli vaikka ratkeaisit kerran, kaksi tai useamminkin niin pidä kiinni päätöksestäsi, että olet lopettanut. Pyri olemaan ratkeamatta. Jos se on heti alkuun mahdotonta, niin aloita tietoisesti vähentämällä. Jokainen polttamaton tupakka, käyttämätön nuuska ja ohitettu mieliteko on voitto.
Tutustu nikotiinin haittoihin ja konkretisoi itsellesi se; eihän ole mitään järkeä myrkyttää itseään. Alkuun mieliteot voivat olla valtaisia, ja tupakointi/nuuska voi pyöriä jatkuvasti mielessä. Pyri keskittämään tällöin ajatuksesi ja tekeminen toisaalle; jos tykkäät pelata, pelaa hetki. Jos tykkäät lenkkeillä, käy lenkillä. Voit vaikka kehitellä täysin uuden harrastuksen. Muista mielitekojen aikana, että kun et anna mieliteolle valtaa niin pääset sen yli ja olet lähempänä riippuvuuden voittamista.
Pohdi myös sosiaalinen riippuvuus; jos sinulla on tietyt hetket, joissa tuntuu tarvetta tupakointiin/nuuskaamiseen niin mitkä ne ovat? Miten muut, tupakoimattomat ym. toimivat siinä hetkessä? Jos kyse on esim. tupakkatauosta välitunnilla niin jättäydy tupakoimattomien seuraan siksi ajaksi. Jos se on nuuska pelatessa niin jätä ottamatta nuuskaa - tee vaikka leipä itsellesi pelin ohelle tai heittele noppia. Nuuska ei ole onneksi niin vahvasti kiinni tavoissa, eli pystyt osallistumaan kaikkiin hetkiin myös raikkaalla suulla!
Käy puhumassa koulusi terveydenhoitajalle asiasta. Häneltä voit saada vielä lisää neuvoja ja vinkkejä lopettamiseen. On myös tärkeää, että joku jota näet tietää päätöksestäsi lopettaa (tähän terveydenhoitaja on hyvä, voitte sopia tietyn väliajoin tapaamisia, jossa kerrot miten sujuu!) sillä tällöin saat keskusteltua ja tukea asiaan. Voit myös kertoa tilanteesta kavereillesi ja pyytää heiltä tukea.
On rohkeaa hakea apua ja se on sinun oikeutesi. On erittäin hyvä, että olet päättänyt päästä nikotiinista eroon nyt. Sinä onnistut siinä!
Tsemppiä kevääseen! Laitan loppuun muutaman linkin, joista voit aloittaa tutustumisen nikotiinin haittoihin:
http://www.pokalehuulessa.fi/fakta.htm
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/tupakointi/tupakka
terveisin Jenni
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.