Patti persereijässä????
06.12.2022
En tiedä mitä minun pitää tehdä!!! minun persereijässä on isohko pyöreä patti ja se on ruskea mutta kiinni ihossani eikä se haise kakalta. koitin laittaa siihen rasvaa mutta se alkoi hikoilla patti
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
09.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Näkemättä en tietenkään osaa varmasti sanoa, mutta ensimmäisenä mieleeni tulee, että sinulla saattaa olla peräpukama eli peräsuolen laajentunut laskimo. Et kertonut onko patti kipeä? Oletan siis, että patti on kivuton. Peräpukamat voivat nimittäin olla myös kivuttomia, vaikkakin niihin voi liittyä myös erinäisiä epämiellyttäviä oloja, kuten kipua, verenvuotoa tai kutinaa. Huom! Mikäli verenvuotoa ilmenee, hakeudu heti lääkäriin. Vaikka kyseessä olisikin sinänsä harmiton peräpukama, lääkärin on hyvä tarkistua oikeasta diagnoosista sekä siitä mikä tämän mahdollisesti on aiheuttanut. On myös hyvä varmistaa, että pukamien taustalla ei ole mitään muuta vaivaa tai sairautta, jota tulisi hoitaa.
Miltä peräpukama näyttää? Peräpukama on pullistuma. Mikäli peräpukama on ulkoinen, näkyy pullistumakin. Peräpukamia voi olla myös sisäisiä, mutta niitä ei silmällä näe ulkopuolelta. On hyvä pitää hygieniasta huolta peräpukamien aikana; pese vedellä peräaukko aina, kun olet ulostanut. Olisi myös hyvä kiinnittää ruokavalioon huomioita siksi, että uloste pysyisi pehmeänä. Esimerkiksi luumuissa on paljon kuitua, ja sopivat ulosteen pehmittämiseen. Myös runsas veden juonti on tärkeää. Voit myös rasvata pullistumaa, mutta parasta on käyttää siihen apteekista saatavaa, reseptivapaata pukamavoidetta tai pukamapuikkoja.
Mikäli parin viikon kuluessa pukama ei ole hävinnyt, on hyvä käydä näyttämässä pukamaa lääkärille, joka voi poistaa pukamat.
t. Stinke (asiassa konsultoitu terveydenhoitajaa)