sisäänpääsy ongelmana
20.10.2020
Hei, koitettiin poikaystäväni kanssa yhdyntää ensimmäisen kerran hetki sitten, mun ensimmäinen kerta ja py:llä on enemmän kokemusta. Koin olevani tarpeeksi kiihottunut ja märkä, sillä lämmittelimme hyvin esim. suuseksillä ja sormetuksella, mutta siltikään emme millään saaneet penistä sisälleni. Olemme koittaneet nyt kolme kertaa, ja olisi kiva tietää onko jotain mitä voi tehdä asialle? Poikaystävän penis on 14-senttinen, joten ei tämä ongelma siitä pitäisi johtua.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
27.10.2020
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Tässä vinkkejä, joita voitte halutessanne kokeilla seuraavilla yhdyntäkerroilla:
• Lihasten tietoinen rentouttaminen
• Liukuvoiteen käyttäminen
• Erilaisten yhdyntäasentojen kokeileminen
• Kiihottumisen lisääminen ennen yhdyntää ja sen aikana
Emättimen immenkalvon aukko voi tuntua ahtaalta ja hankaloittaa yhdyntää, jos ei ole koskaan harrastanut yhdyntöjä, käyttänyt tamponia tai työntänyt sormia tai seksilelua emättimen sisään. Se kuitenkin venyy ajan kanssa. Seksuaalisen hyvinvoinnin edistäjä Sexpo neuvoo, että immenkalvoa voi halutessaan varovasti venytellä puhtain, liukuvoiteeseen tai hajusteettomaan öljyyn kastetuin sormin. Kannattaa kuunnella kehoaan ja pitää taukoa, jos kosketus tuntuu epämiellyttävältä. Voit lukea lisää immenkalvosta Sexpon sivuilta.
Peniksen työntämistä emättimeen voi hankaloittaa myös se, jos penis ei ole riittävän erektoitunut eli jäykistynyt. Siihenkin avuksi on kiihottumisen lisääminen. Kiihottumisen seurauksena penis erektoituu. Erektio mahdollistaa yhdynnän peniksellä.
Liukuvoide voi sujuvoittaa yhdyntää, ja se ehkäisee hankaumia ja kipua. Se voi myös lisätä nautintoa. Yhdynnän aikana on syytä käyttää kondomia, sillä se ehkäisee seksitaudeilta ja ei-toivotulta raskaudelta. Liukuvoide puolestaan ehkäisee kondomin rikkoutumista. Sexpo ohjeistaa, että jos yhdyntä tuntuu muutaman ensimmäisen yhdyntäkerran jälkeen vielä kivuliaalta, on hyvä käydä lääkärissä.
Lue lisää yhdynnästä Hyvä kysymys -palvelusta.
Seksin tulee tuntua hyvältä ennen sitä, sen aikana ja sen jälkeen. Yhdyntä on yksi monista seksin tavoista. Seksiin ei aina kuulu yhdyntä. Kumppanin kanssa voi kokeilla erilaisia seksitapoja ja löytää siten molemmista hyvältä tuntuvia asentoja ja tapoja seksiin.
Toivottavasti vastauksesta on teille hyötyä.
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi