Smegmaa?
17.12.2019
Hei elikkä kysyn tämän suoraan onko tuo smegmaa mikä on peniksen ihon alla tuo vahamainen aine ja jos on niin miten sen saa pois sieltä jos sitä on koko peniksen iho alusta loppuun saakka ihan täynnä?? Kysyjä

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
20.12.2019
Hei.
Smegma on se valkoinen aine joka on esinahkasi alla. Se koostuu rasvasta ja kuolleista ihosoluista. Rasva tulee talirauhasista ja sen tarkoitus on pitää ihon terveenä ja kimmoisana. Pese peniksesi joka päivä pelkällä vedellä niin ei synny pahaa hajua eikä ärsytystä.
Peniksen iho on täynnä talirauhasia (kuten iho joka puolella kehoa) talirauhaset peniksessä näkyvät kuitenkin paremmin kuin muualla koska peniksessä ei ole rasvakudosta. Tämän takia peniksen iho saattaa olla epätasainen ja talirauhaset voivat näyttää "näpyiltä". Niitä ei kuitenkaan saisi puristella koska niiden kuuluu olla siellä ja kaikilla on niitä.
Kunhan pidät huolta hygieniastasi niin muuta ei tarvitse tehdä.
Haleja
Tessi