tuntoherkkä terska
30.11.2020
Minulla on niin tuntoherkkä terska, että olen miettinyt, miten sitä voisi totuttaa kosketukseen. Esinahka on vieläkin aika tiukka, ja kun vedän sen terskan taakse, terska on tosi herkkä kosketukselle. Kosketus on tehtävä hyvin varovasti, ettei se sattuisi. Minulla on tyttöystävä, ja seksi olisi jo ajankohtaista pian. Tuntuu kiihottavalle ajatella, miltä tyttöystävän käsi tuntuisi peniksessä. Entä jos penikseni ei kestä koskettelua? Tekisi mieli saada suuseksiä ja olla yhdynnässä, mutta peniksen tuntoherkkyys arveluttaa. Miten asiaan pitäisi suhtautua, ja mitä voisimme tehdä?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
04.12.2020
Hei,
Kertomasi asia ei ole epätavallista. Jos esinahka on niin tiukka, ettei terska ole tottunut suoraan kosketukseen – on se tällöin usein erittäin herkkä, mutta ajan kanssa se ei ole enää niin herkkä. Kysymyksessäsi tulee esille, että saat kuitenkin vedettyä esinahan kokonaan terskan taakse, joten se on hyvä alku.
Terskan totuttaminen kosketukseen ei tapahdu päivässä tai viikossa, vaan se voi viedä enemmän aikaa – mutta on joitain keinoja, joita voit tehdä nopeuttaaksesi sitä. Mitä voit tehdä, on yrittää pitää terskaa paljaana niin paljon kuin mahdollista, esim. käydessäsi suihkussa tai alusvaatteiden sisällä. Tämä tarkoittaa yksinkertiasesti sitä, että vedät esinahan taakse niin, että terska on esillä. Tarvittaessa voit voidella terskaa esim. öljyllä, jolloin iho ei kuivu. Masturboidessasi voit käyttää liukastetta (joko öljyä tai ”oikeaa” liukkaria).
Kondomin käyttö seksin aikana olisi hyvä idea, koska se vähentää herkkyyttä sen verran, ettei kosketus satu. Muista, ettei öljyä voi käyttää liukasteena, jos käytät kondomia, koska se haurastuttaa kondomin. Toisin sanoen kondomin kanssa tulee käyttää vesipohjaista liukuvoidetta.
Älä ole huolissasi. Asia paranee ajan kanssa.
Terveisin, Tessi