yksinäisyys
21.03.2021
Hei! Muutimme joku aika sitten eripuolelle paikkakuntaa ja vaihdoin koulua. Kaverini jäivät sinne vanhaan kouluun ja tuntuu että he ovat unohtaneet minut kokonaan. Yksi parhaista kavereistani sai uuden parhaankaverin, jonka kanssa viettää aikaa nykyään kokoajan. Uudesta koulusta olen saanut noin viisi kaveria, mutta kukaan ei kysy minulta esim. voinko olla vapaa-ajalla tai laita viestiä jossa kysyy kuulumisiani, itse teen sitä usein muille. Olen 24/7 kotona. Siskollani on paljon kavereita ja tulen yleensä surulliseksi siitä, koska minulla ei ole. Ahdistun sekä hermostun siitä ja mietin mikä minussa on vikana. Näen muiden sosiaalisessa mediassa kuvia missä on iso kaveriporukka ja kaikilla on kivaa, sekin ärsyttää minua. Koen olevani huono ihminen. moii
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
23.03.2021
Moikka!
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävä kuulla, että tilanteesi on hankala. Usein uusien kaverien saamiseen voi kulua aikaa, sillä jotkut tutustuvat nopeammin ja jotkut hieman hitaammin. Uskon kuitenkin, että ajan kanssa pääset yhä enemmän mukaan uusien koulukavereidesi juttuihin. Kannattaa olla kärsivällinen ja rohkeasti itse kysellä muiden kuulumisia ja suunnitella yhteistä tekemistä.
Sinussa ei ole mitään vikaa, me kaikki olemme erilaisia. Kuten jo mainitsin, osa meistä saa kavereita helpostikin ja osalla se vaatii enemmän aikaa. On myös tärkeää muistaa, että se mitä näkee sosiaalisessa mediassa ei aina pidä paikkaansa ja usein somessa näytetään vain niin sanotusti valoisampi puoli elämästä. Vaikka somessa näyttäisi, että ollaan isolla kaveriporukalla ja kaikilla on kivaa, ei tämä kerro kaikkea. On esimerkiksi mahdollista, että näidenkin kuvien laittajat ovat yksinäisiä tai he tuntevat olevansa huonoja.
Halutessasi voit käydä MLL:n Nuortennetistä lukemassa ihmissuhteista ja kavereista
Tsemppiä kevääseen! :)
Terveisin, Sini | Nuortenelämä.fi