Jotain
05.06.2018
Moi. En ole vielä harrastanut seksiä olen vaan masturboinut mutta mietin vaan, että onko normaalia jos yhdyntä sattuu tai tulee verta? Ainakin ensimmäisen yhdyntäkerran aikana? Ja onko totta että immenkalvo rikkoutuu tai repeää? Voiko nainen saada orgasmin ilman että klitorista hierotaan tms että laitetaan vain penis emättimeen jne? ?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
07.06.2018
Hei!
Pohdit erilaisia seksiin liittyviä asioita. Mietit, onko normaalia, jos yhdyntä sattuu tai sen aikana tulee verta (ainakin ensimmäisen yhdyntäkerran aikana). Pohdit, onko totta, että immenkalvo rikkoutuu tai repeää. Lisäksi mietit voiko nainen saada orgasmin yhdynnässä ilman, että klitorista hierotaan tms.
Hienoa, että otat selvää sinua mietityttävistä asioista. Yhdyntä voi aiheuttaa kipua, mutta tällöin se kannattaa keskeyttää. Seksin tulee tuntua hyvältä ennen sitä, sen aikana ja sen jälkeen. Toki kumppanin kanssa voi kokeilla erilaisia asentoja ja seksitapoja ja löytää siten molemmista hyvältä tuntuvia asentoja ja tapoja seksiin. Kannattaa myös muistaa, että yhdyntä on vain yksi seksin tavoista. Ensimmäisestä kerrasta ja seksistä muutoinkin voit halutessasi lukea Väestöliiton nuorten sivuilta: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/yhdynta/eka_kerta/.
Immenkalvo on jokaisella yksilöllinen. Immenkalvossa on aukko, jonka kokokin vaihtelee yksilöllisesti. Immenkalvo ei nimestään huolimatta ole kalvo, joka puhkeaa. Se on enemmänkin rengasmainen kudospoimu, jossa on aukko, ja joka venyy ja joustaa. Niin kuin pohdit, ensimmäisellä yhdyntäkerralla voi tulla muutama tippa verta. Se johtuu immenkalvon venymisestä, joka voi myös aiheuttaa kipua. Tällainen on ihan normaalia. Ensimmäisten yhdyntöjen jälkeen kivun ja verenvuodon pitäisi kuitenkin jo loppua. Immenkalvo voi venyä myös esim. tamponin käytöstä, urheilusta ja itsetyydytyksestä. Voit lukea lisää immenkalvosta esimerkiksi Sexpon sivuilta: https://www.sexpo.fi/neuvonta/nettineuvonta/immenkalvo-eli-ematinkranssi.html?p73=3
On suositeltavaa käyttää yhdyntöjen aikana liukuvoidetta, sillä se ehkäisee hankaumia, verenvuotoa ja kipua. Se voi myös lisätä nautintoa. Yhdynnän aikana on hyvä käyttää kondomia, sillä se ehkäisee seksitaudeilta ja ei-toivotulta raskaudelta. Liukuvoide puolestaan ehkäisee kondomin rikkoutumista.
Jokainen nainen on erilainen ja jokaisella on omat mieltymyksen seksissä. Suuri osa naisista ei saa orgasmia pelkän emätinyhdynnän avulla. Emätin on suurimmaksi osaksi melko tunnotonta ja alapään tuntoherkin alue on emättimen ulkosuu. Klitoriksessa on valtavasti hermopäätteitä ja siksi se on erityisen herkkä kosketukselle. Klitoris onkin keskeinen osa naisen seksuaalisessa nautinnossa. Jotkut naiset kuitenkin voivat saada orgasmin yhdynnässä, ilman varsinaista klitoriksen hyväilyä. Jokainen nainen ja jokaisen naisen alapää ovat yksilöllisiä/erilaisia ja siksi seksuaalisen nautinnon kokeminenkin vaihtelee.
Ihanaa kesää sinulle! :)
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
T. Riina
Riina Papinaho
Tietopalveluohjaaja, Osaamiskeskus Koordinaatti
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.