Klitoriksessa onkalo ja valkoista kuivunutta ainetta?
14.06.2018
Hei.
Tutkin tänään itseäni ja samalla huomasin klitoriksessani olevan "kuopan" ja siellä jotain kuivaa ja valkoista. Painoin klitorikseni sormeni väliin jotta se nousisi koholle, eikä olisi enää kuopalla ja näkisin mitä siellä on. Ajattelin ensiksi että se voisi olla pieni määrä vessapaperia tai smegmaa, mutta kun puristin niin sieltä tuli nuppineulanpään kokoinen kova "pallo". Eli vähän kuin finnistä tulee se sydän. Onko tämä normaalia että klitoriksessa on tuollainen onkalo, vai pitäiskö minun käydä näyttämässä tätä? Tämä ei ole ollenkaan kipeä tai epämukavan tuntuinen. Jessica16
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.06.2018
Hei Jessica16!
Kiitos viestistäsi. Pohdit, onko normaalia, että klitoriksessasi on onkalo/kuoppa.
Klitoriksesi kuulostaa normaalilta. Lunetten sivuilta (https://fi.lunette.com/pages/anatomian-oppitunti) poimittua:
Erittäin tuntoherkkä klitoris eli häpykieli sijaitsee virtsaputken suun yläpuolella, häpyhuulien yhtymäkohdassa. Näkyvää osaa klitoriksesta suojaa huppu eli pienten häpyhuulten muodostama poimu, jonka tarkoituksena on suojella klitorista ulkoisilta ärsykkeiltä.
Tavallisesti huppu siis suojaa klitorista, mutta naisen kiihottuessa seksuaalisesti, klitoris suurenee ja tulee yleensä esiin hupun alta. Voit lukea klitoriksesta lisää esimerkiksi Väestöliiton nuorten sivuilta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/klitoris/
Jos alapään anatomia muutenkin kiinnostaa, voit lukea siitä lisää Decibel.fi-sivustolla:
https://www.decibel.fi/tietoa/keho/tyttojen-alapaa-ja-rinnat/tyttojen-alapaa/alapaan-anatomia
Voit myös tutkiskella omaa alapäätäsi vaikkapa peilin avulla ja oppia siten tuntemaan omaa kehoasi entistä paremmin.
Ihanaa juhannusta sinulle! :)
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.