Mikä mahtaa olla kyseessä?
25.10.2017
Heips! Onkohan normaalia... minulla on emättimen suun ulkopuolella pieniä näppylöitä, ne tuntee sormilla. Mitä ne voisi olla vai panikoinko turhaan? Olen ollut aikaisemmin kerran yhdynnässä kondoomin kanssa ja nykyisen poikaystävän kanssa emme käytä kondomia. Paniikki
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.10.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kirjoittamasi perusteella, ajattelisin, että kyseessä on täysin normaalit muuallakin iholla olevat talirauhaset eikä näin ollen sinulla ole syytä huoleen. Mikäli asia kuitenkin jatkossakin mietityttää, suosittelen, että ottaisit yhteyttä lääärinn, joka voi tarkemman tutkimuksen perusteella kertoa mistä on kyse. Onko näppylöistä ollut sinulle jotakin haittaa tai oiretta?
Mitä tulee yhdyntöihin ilman kondomia, on tietenkin otettava huomioon, että mikäli käytössä ei ole mitään ehkäisyä, on rasakuden mahdollisuus aina olemassa. Lisäksi, kondomi on ehkäisyvalmisteista ainut, joka suojaa ei-toivottujen raskauksien lisäksi myös seksin välityksellä tarttuvilta taudeilta.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus nutikoordinaatio@ouka.fi www.koordinaatti.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.