Tamponin turpoaminen ja alapään muoto
06.06.2018
Pelkään, että kun käytän tamponia ensimmäisen kerran, se turpoaa emättimessä niin leveäksi etten saa sitä pois. Jos käyttäisin pituussuunnassa turpoavia, pelkään että se pitenee liikaa ja painaa eikä tunnu hyvältä. Olen vain kokeillut tamponia mutta se ei tunnu oikein hyvältä. Onko olemassa tamponeja jotka eivät turpoaisi kauheasti? Ja onko normaalia, että alapään muodot, iho ja kudokset vaihtelevat muotoaan useasti? ...
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
12.06.2018
Hei ja kiitos viestistäsi!
Pelkäät, että käyttäessäsi tamponia ensimmäisen kerran se turpoaa emättimessä niin leveäksi, ettet saa sitä pois. Olet kokeillut tamponia, mutta se ei tuntunut sinusta hyvältä. Mietit, onko olemassa tamponeja, jotka eivät turpoaisi kauheasti. Toinen kysymyksesi on, onko normaalia, että alapään muodot (iho & kudokset) vaihtelevat muotoaan useasti.
Hienoa, että otat selvää sinua mietityttävistä asioista. Tamponin asettaminen onkin aluksi hieman haastavaa ja vaatii usein jonkin verran harjoittelua. Tamponin ei pitäisi tuntua ikävältä, kun se on paikoillaan emättimessä. Jos se tuntuu epämukavalta, se johtuu usein siitä, että se ei ole tarpeeksi syvällä. Kannattaa siis vielä harjoitella esimerkiksi näiden Libressen ohjeiden mukaisesti: www.libresse.fi/v-zone/elama-kuukautisten-kanssa/miten-laittaa-tamponi/.
Tamponien käyttö kannattaa aloittaa minitamponeista ja sitten siirtyä omaa vuotomäärää vastaavaan tamponikokoon. Tamponeja on siis erikokoisia ja ne turpoavat sen mukaan, kuinka paljon ne imevät kuukautisvuotoa itseensä. Tamponin saa kyllä vedettyä ulos emättimestä, vaikka se turpoaa kuukautisvuodon takia. Kun tamponiin on imeytynyt kuukautisvuotoa, on se ”liukkaampi” ja tulee helpommin ulos emättimestä. Tamponin poistamista myös sujuvoittaa emättimen lihasten rentouttaminen.
Vaihtoehto tamponille on kuukuppi, joka ei turpoa emättimessä. Kuukuppi on emättimeen asetettava kuukautissuoja, joka ei ime itseensä kuukautisvuotoa vaan vuoto kerääntyy kuukuppiin ja se tyhjennetään tietyin väliajoin. Kuukuppi pestään ja sitä käytetään aina uudelleen. Kuukuppeja saa apteekeista, verkkokaupoista ja joistakin marketeista. Lisää tietoa kuukautisista ja kuukautissuojista saat Väestöliiton nuorten sivuilta: www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/.
Decibel.fi-sivustolta poimittua: ”Alapää näyttää ja tuntuu erilaiselta silloin, kun on seksuaalisesti kiihottunut. Yleensä sinne kertyy silloin enemmän verta, jolloin iho kiristyy, häpyhuulet kasvavat ja niiden väri tummenee ja emätin on kosteampi.” On siis normaalia, että alapään muodot vaihtelevat muotoaan. Jos alapäässä kuitenkin esiintyy kipua/ihottumaa/kutinaa tai muuta vastaavaa, on tällöin hyvä käydä kouluterveydenhoitajalla tai terveysasemalla terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolla selvittämässä asia. Voit lukea lisää alapään anatomiasta osoitteessa www.decibel.fi/tietoa/keho/tyttojen-alapaa-ja-rinnat/tyttojen-alapaa/alapaan-anatomia.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä.
Ihanaa kesää sinulle! :)
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.