tunnot yhdynnän aikana
19.11.2017
Hei. Syntyykö yhdynnän suurin nautinto miehelle siitä, kun vagina puristaa pippeliä? Kai myös lämpö, kosteus ja liukkaus tuntuvat hyvälle. Onko tärkeintä silti, että saa mahdollisimman tiukkaa? Kumpi tuntuu tiukemmalta, pimppi vai pylly? Onko hyvä hieroa joskus pippeliin silikoniliukkaria pesun jälkeen ihon hoitoa varten? Minulta tulee joskus itsetyydytyksen jälkeen jopa 12 pitkää spermanruiskahdusta, ja sen jälkeen muutama pieni tippa. Onko harvinaista, että spermaa lentää noin monta kertaa? Pornossa en ole nähnyt niin monta ruiskahdusta. Tuntuu kuin laukeaminen lähtisi liikkeelle selkäytimestä asti.

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
04.12.2017
Heippa!
On hyvinkin yksilöllistä, mistä kukakin sen suurimman nautinnon saa, ja sekin voi vielä vaihdella kerrasta toiseen. Ja jonkun kanssa hyvältä tuntunut asia ei välttämättä tunnukaan samalta jonkun toisen kanssa. Jokainen yhdyntä on omalla tavallaan erilainen, koska eri kerroilla on erilainen tunnelataus ja kiihottuminenkin. Sillä ei sinänsä ole merkitystä miten tiukka naisen emätin on, kuten ei silläkään, minkä kokoinen miehen sukuelin on. Nautinto on aina monen asian summa.
Peräsuoli on lähtökohtaisesti tiukempi, ja ainakin siksi, että sekä heti aukon sisäpuolella, että vähän sisemmällä on voimakkaat sulkijalihakset. Se, tuntuuko yhdyntä sinne hyvältä vai ei, on sekin hyvin yksilöllinen juttu. Kaikki eivät sitä halua, ja tärkeintä on ehdottoman huolellinen liukasteiden käyttö, sekä äärimmäisen varovainen sisääntulovaihe. Liian raju yhdyntä peräaukkoon voi aiheuttaa repeämiä, valtavia kipuja sekä ulosteen pidätyskyvyttömyyttä.
Luikastegeeli on tarkoitettu nimensä mukaisesti liukastamiseen, eli ihovoiteeksi sitä ei tarvitse käyttää. Peniksen iholle ei muutoinkaan ole tarpeen voidella mitään, ellei iho jostain syystä hilseile tai ole erittäin arka. Silloin paras voide tilapäiseen käyttöön on esim Bepanthen, jota saa apteekista ilman reseptiä, samaa voidetta voi käyttää mihin tahansa pienten ihorikkojen ja ärtymien hoitoon.
Alapesuissa ei tulisi käyttää saippuaa, ettei herkkä iho turhaan kärsi.
Siemennestettä tulee usein eri määrä eri kerroilla. Joillakin enemmän, toisilla vähemmän. Eli kaikki vaihtoehdot ovat normaaleja. Myös väri ja koostumus voivat vaihdella, eli se voi olla kaikkea kirkkaan ja valkoisen väliltä, ihan juoksevaa taikka paksua. Pornoelokuvissa kannattaa muistaa, että ne on filmattu useissa pätkissä, joten se minkä aikaa mikäkin niissä kestää, ei aina vastaa todellisuutta. Ja kyllä, laukeaminen voi todella tuntua selkäytimessä asti, myös alavatsan lihakset usein supistelevat erittäin voimakkaasti, ja toiset tuntevat sen selvästi.
Mukavaa joulunodotusta!
Kristiina, seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö