Verta ilman menkkoja
18.03.2019
Mulla on tullut verta lähiaikoina masturboimisen yhteydessä vaikka ei ole menkkoja. Vuoto on ruskeahkoa ja melko niukkaa. Tätä vuotoa on ollut sen jälkeen kun kerran vahingossa raapaisin sieltä sisältä. En ole gynellä ikinä käynyt ja menetin neitsyyden hiljattain. Silloinkin tuli verta ja menkat alkoi seuraavana päivänä, jotka olivat olleet myöhässä. Vuodon syyksi epäilisin ehkä haavaa mikä olisi aiheutunut raapaisusta. Kipuja ei ole ollut. Miten mahdollista haavaa voisi parantaa ja mistä muusta vuoto voisi johtua? Mitä mun pitää tehdä? Mietityttääpaljon
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
22.03.2019
Hei "mietityttää paljon"!
Kerroit, että sinulla on tullut niukkaa ruskeahkoa vuotoa. Kerroit myös, että olet vahingossa raapaissut sisältä. Uskon, että vuoto voi tulla siitä haavasta, joskus myös varsinaisten menkkojen välillä voi olla välivuotoja, tämäkin on täysin normaalia. Kerroit myös, että olet aloittanut seksin harrastamisen, voi olla että limakalvosi oireilevat myös siitä ja sen jälkeen voi tulla pientä vuotoa, mikä ei ole vaarallista. Seksissä pitää luonnollisesti muistaa ehkäisy, että seksitauteja ei saa.
Pienet haavat eivät ole vaarallisia ja uskon, että vuotokin loppuu ajallaan. Se, mitä voit tehdä on pitää huolta itsestäsi, pestä alapää ainoastaan haalealla, lämpimällä vedellä, älä käytä sinne saippuaa, koska se voi ärtyä. Haavat paranevat normaalisti ja usein nopeastikin, sen parantumiselle sinä et voi oikein mitään tehdä, luonto hoitaa. Jatka normaalia elämää ja nauti siitä. Suositellaan, että seksin aloitettua voisi pian käydä gynegologilla, voisit varata ajan ja keskustella hoitajan kanssa jos sinulla on jotain mieltä painavaa.
Mukavaa kevättä sinulle! :)
Ystävällisin terveisin; Hannele