verta virtsassa yhdynnän jälkeen
19.02.2018
Mulla oli seksiä pitkästä aikaa ja vaikka ei sattunut seksin aikana nyt 2 pv jälkeen päin virtsan joukossa on vähän verta kun pyyhin. mulla oli kyllä menkat kun hommattiin, mutta jo loppumassa (vaikka sotkua vähän tulikin) ei siis pitäisi olla enää menkoista kyse.
seksi oli vähän rajua enkä ollut kovin kosteena eikä käytetty liukkaria tms niin voisiko tää olla että limakalvot kuivat ja siksi verta vai pitäisikö huolestua? Ei muuten kirvele tai kutise alapäässä. olisiko jotain apukeinoa kuivuuteen? pelokas
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.02.2018
Hei ”pelokas”!
Kiitos kysymyksestäsi. Kerrot, että virtsassasi oli verta 2 pv yhdynnän jälkeen ja nyt mietit, pitäisiköhän siitä huolestua. Pohdit myös, olisiko alapään kuivuuteen jotain apukeinoa.
Voi hyvin olla, että vähäinen määrä verta alapäätä pyyhkiessäsi johtui kertomastasi rajusta seksistä ja kuivista limakalvoista. Jos alapää on kuiva yhdynnän aikana, voivat emättimen limakalvot hieman rikkoutua ja aiheuttaa näin pientä verenvuotoa. Jos veri kuitenkin on tullut virtsan mukana, se voi olla merkki jostain muusta, jolloin kannattaa ehdottomasti hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle. Lisäksi, jos seksi on ollut suojaamatonta, ei voida rajata myöskään sukupuolitautien riskiä pois. Terveydenhuollon ammattilainen osaa kuitenkin sanoa parhaiten, mistä on kyse. Kannattaakin siis varata aika paikkakuntasi terveysasemalta, jotta asia ei jää vaivaamaan.
Intiimialueiden kuivuuteen löytyy apteekista esimerkiksi hoitavia voiteita ja kosteuttavia geelejä ilman reseptiä. Sopivan tuotteen valitsemiseen voi kysyä apua apteekin työntekijöiltä. Yhdynnässä kannattaa myös käyttää liukuvoidetta, jos alapää tuntuu kuivalta. Tällöin yhdyntä ei vahingoita limakalvoja. Alapään pesussa kannattaa myös välttää saippuan käyttöä, sillä se voi lisätä kuivuutta. Voit lukea halutessasi lisää emättimen limakalvojen kuivuudesta ja apukeinoista esimerkiksi Terveyskirjaston sivuilta.
Hyvää alkanutta viikkoa!
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.