irokeesi
23.11.2019
Haluisin irokeesin, mutta vanhemmat ei tykkää ajatuksesta yhtään. Sanoivat, etten koskaan aikuisenakaan sitä saa ottaa. Aikuisena tosiaan ajattelisin leikkauttaa, siitä tulisi kova riita. Mitä teen?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.12.2019
Moi!
Toisinaan voi omien vanhempien kanssa tulla riitaa, kun eriävät mielipiteet niin sanotusti kohtaavat. Vanhemmilla voi olla vaikea hyväksyä sitä, kun oma lapsi haluaakin eri asioita, kuin mitä he itse haluaisivat. Vanhemmilla voi myös olla ennakkoluuloja irokeesia kohtaan, jos heillä on itsellä jokin huono kokemus siitä. Omien vanhempien kanssa olisi hyvä yrittää säilyttää jutteluvälit. Jos tilanne kuitenkin johtaisi riitaan, kannattaa muistaa, että useimmiten ihmiset tottuvat uusiin asioihin. 
Olet jo siinä iässä, että sulla on oikeus päättää joistakin asioista ja se on esimerkiksi ulkonäkö. Sun kannattaa vaan nyt miettiä, että oletko valmis riitelemään vanhempiesi kanssa. Näiltä sivustoilta Mistä asioista nuori voi päättää itse? ja Lapsen oikeuksien sopimus voitte yhdessä vanhempiesi kanssa vaikka lukea lisätietoa.
Usein omia toiveita voi saada eteenpäin, kun on valmis perustelemaan ne hyvin ja pysyy itse rauhallisena, vaikka se olisikin vaikeaa. Joskus riidellessä voi sanoa asioita, mitä ei tarkoita. Siinä vaiheessa, kun olet täyttänyt 18 vuotta, olet vastuussa omasta elämästäsi. 
Hyvää talven jatkoa sulle!
Marja-Leena | Nuortenelämä.fi