Raskausarvet käsivarsissa
05.07.2017
Hei. Olen 13 vuotias (tänä vuonna täytän 14) poika, joka on 169cm pitkä ja painaa 73 kg. Huomasin viimeaikoina että molempien käsivarsieni lihasten kohdalle on tullut raskausarpia (vain vähän molempiin, pituudeltaan n. 3-4cm janoja.). En harrasta painojennostoa yms, mutta pyöräilen päivittäin ja uin viikoittain. Mistä tämä voisi johtua? Pelkään etten saa kasvupyrähdystä, (kun en ole sitä vielä saanut) koska näin raskausarvet käsivarsissani lihasten kohdalla. poika 13vee
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.07.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Raskausarpien syynä on useimmiten joko nopea pituuskasvu tai painonnousu, jolloin iho ei ehdi venyä riittävästi ja ihon sidekudos repeää. Alkuun raskausarvet punoittavat, ajan myötä kuitenkin vaalenevat. Murrosiässä ja nuorena aikuisena olisi hyvä huolehtia ettei paino nouse nopeasti ja näin voidaan ennaltaehkäistä raskausarpien syntymistä. Raskausarpien ilmestyminen ei osaltaan ennusta sitä, etteikö sinulle kasvupyrähdystä vielä voisi tulla. Kuitenkaan en tarkemmin kasvuhistoriaasi tiedä, en voi asiaan tarkemmin kantaa ottaa.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.