Useasti virtsaaminen
27.12.2013
Mistä voisi johtua useasti virtsaaminen. Tämä ei yleensä ole säännöllistä mutta voi jatkua muutaman päivän ajan. Käyn välillä kahden tunnin välein ja joskus pitää käydä 10 minuutin välein. Voiko tämä johtua joistain hormoneista tai siitä, että mitä syö. Mielestäni en juo paljoa vettä tai muuta juomaa, että tämä johtuisi siitä. Voisiko kyseessä olla tulehdus tai jokin sairaus? Vai onko normaalia? Tarvitsisin nopeasti vastauksen! Kiitos jo etukäteen. :-) Helppiä?

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
30.12.2013
Hei Helppiä?!
Oletko "kärsinyt" tästä vaivasta jo pidemmän aikaa vai onko tätä ilmaantunut vasta viime päivinä? Kahden tunnin välein vessassa käyminen kuullostaa ihan normaalilta - mutta sitä tiheämmin virtsaaminen ei ole ihan normaalia. Yksi selitys aika ajoin lisääntyneelle virtsaamistarpeelle on se, että rakkosi ei tyhjene kokonaan kun käyt vessassa. Ehkä kiirehdit tai jännität lantionpohjanlihaksiasi, jolloin virtsarakkosi ei tyhjene kokonaan. Tämä saattaa aiheuttaa sinulle virtsaamisentarpeen tunteen vain minuutteja pöntöltä noustuasi. Yritä siis rauhoittua ja rentoutua virtsatessasi.
Luonnollisin selitys tiheentyneelle virtsaamisentarpeelle on tietenkin se, että olisit jounut nesteitä enemmän kuin tavallista. Sanot kuitenkin, että et itse ole nauttinut enemmän vettä tai muita juomia. Tietyt ruoat ja juomat ovat kuitenkin nesteitäpoistavia, joten niiden nauttiminen voi myös lisätä virtsaamisen tarvetta. Näitä tuotteita ei siis tarvitse syödä tai juoda enemmän kuin tavallista, riittää, että olet nauttinut niitä "sopivan" määrän. Nesteitä poistavat esim. kahvi ja tee, limsat ja ananas. Ehkä olet syönyt/juonut esim. jotain näistä?
Voi myös olla, että virtsarakkosi olisi kutistunut tiuhaan vessassa käymisen vuoksi, mikä yleensä johtaa lisääntyneeseen virtsaamisen tarpeeseen. Virtsarakkokin siis tottuu tiuhaan virtsaamiseen ja lisää siis sitä kautta "hätää".
Lisääntynyt virtsaamisen tarve voi myös olla merkki tulevasta virtsatientulehduksesta. Jos virtsaaminen aiheuttaa kipua tai tunnet kipua alavatsassasi tai jos sinulla on kuumetta, olet todennäköisesti saanut virtsatientulehduksen, ns. pissataudin. Silloin sinun pitää hakeutua lääkäriin, josta saat antibioottikuurin tulehdusta vastaan.
Tiheentynyt virtsaamisentarve on myös yksi diabeteksen oireista, mutta silloin siihen liittyisi myös huomattava janoisuus. Diabeteksen mahdollisuuden voit poissulkea kertomalla asiasta kouluterveydenhoitajalle ja pyytämällä häntä mittaamaan verensokerisi.
Tiheentyneeseen virtsaamisen tarpeeseen voi siis olla useita eri syitä, mutta jos et "kärsi" muista oireista, ei kyseessä todennäköisesti ole mitään normaalista poikkeavaa, eli kaikki on niinkuin pitääkin. Jos asia kuitenkin alkaa hankaloittaa elämääsi tai jos huomaat muita oireita, kannattaa sinun hakeutua kouluterveydenhoitajan tai lääkärin pakeille ja kertoa asiasta.
Hyvää alkavaa vuotta! :)
Terveisin nuorisotiedottaja Lena