Vad är det?
02.12.2021
Jag har någon typ av finne på nedre delen av rumpan. Det är som en STOR finne bara att det som "brukar" vara whitehead är svart (Svårt att förklara) . Det är inte som ett blackhead heller. Det gör ont också. Vad är det?? Önskar man kunde skicka in bilder också så ni förstår exakt vad jag menar. :( ????

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.12.2021
Hej,
Det är svårt att ge något exakt svar då jag ju inte vet hur den ser ut, men det som egentligen är "avgörande" är hur länge du har haft den och exakt hur ont den gör? Det är ju bara du själv som vet om den gör så ont att du inte står ut med det.
Finnar kan vara lite olika på olika delar av kroppen, så det är inte helt ovanligt att finnar på rumpan kan finnas kvar lite längre eftersom de ofta sitter lite djupare under huden och inte alltid kommer upp till ytan som finnar i ansiktet brukar.
Men du gör helt rätt i att hålla området rent och torrt. Jag föreslår att du följer med i en vecka, och om knölen fortfarande finns kvar då eller om den mot förmodan skulle bli "värre" så går du till skolhälsovårdaren och visar upp den. Du behöver nog inte oroa dig, jag tror inte att det är hudcancer utan snarare en finne eller en inflammerad hårsäck eller talgkörtel.
Kram,
Tessi