Vaikeata kosketella
25.11.2014
Mikä mahtaa olla vialla, kun oman peniksen koskettelu on vaikeata? Penikseen sattuu joskus paljonkin, jos koittaa hyväillä kädellä. Peniksen esinahka tuntuu olevan jotenkin puristuksissa ja liian lyhyt. Kivun takia on tosi vaikeata tehdä siemensyöksyyn asti. Tapiiri

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.11.2014
Hei.
Olen saanut saman kysymyksen useamman kerran aikaisemminkin, mutta valitettavasti minulla ei ole mitään varmaa vastausta siihen. epäilen että terskasi on niin herkkä juuri sen takia että esinahkasi saattaa olla vähän liian tiukka. Eli esinahan tehtävähän on suojata terskaa, mutta joissakin tapauksissa, jos esinahka on esim. niin tiukka että sitä ei saa kunnolla vedettyä taakse, se tuntuu tekevän tehtävänsä liiankin hyvin jonka seurauksena on todella herkkä terska.
Jos esinahkasi on niin tiukka ettet saa sitä vedettyä kokonaan terskan taakse, tai tämä sattuu niin sinun kannattaa mielestäni käydä lääkärissä. Vähän tilanteesta riippuen tätä ongelmaa voidaan hoitaa eri tavoin. Voit joko varata lääkäriajan omalta terveyskeskuksestasi tai kouluterkkarin kautta. Vanhemmille ei tarvitse kertoa asiasta jos et halua. Ymmärrän että voi tuntua nololta mennä lääkäriin tällaisesta asiasta, mutta useimmat lääkärit ovat kyllä kohdanneet tämän ongelman ennenkin, eikä tätä ongelmaa tarvitse hävetä. Pääasiahan on että ongelmaa hoidetaan.
Joskus peniksen arkuus saattaa johtua jostain tulehduksesta, mutta tämän huomaa useimmiten siitä että terska on punoittava ja pissaaminenkin saattaa olla kivuliasta. Muistathan että penistä ei saa koskaan pestä saippualla vaan pelkällä vedellä kerran päivässä.
Nyt ei muuta kuin otat lääkäriin yhteyttä niin saadaan ongelma pois päiväjärjestyksestä.
Terveisin
Tessi.