Vatsaläski ongelma : j
10.08.2018
Hei? Olen 13, kohta 14 vuotias tyttö. Olen 165cm pitkä ja painan n.65kg. Harrastan kilpauintia ja käyn treeneissä 5 kertaa viikossa + vapaa ajalla venyttelen ja joskus pyöräilen n 8km päivässä. Omasta mielestäni ruokavaljoni ei ole mikään paras mutta en kuitenkaan ylensyö tai muuta sellaista... ongelmana on se että omasta mielestäni kehoni on vähän liian pömppö / pyöreä ja vatsaani tulee aina istuessa makkaroita. Myös reiteni ja pohkeeni ovat pyöreämmänpuoleiset mutta se ei haittaa minua niin paljoa. Onko mitään keinoa millä saisin tämän vatsaläskin pois sillä se alentaa itsetuntoani vähän. Muuten olen erittäin tyytyväinen kehooni : ) Uimarityttönen
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
10.08.2018
Hei "uimarityttönen"!
Kerroit, että sinua vaivaa "vatsamakkarasi". Liikut paljon viikossa ja liikkumisesi on säännöllistä, se on hyvä asia, toki vähempikin riittää. Uiminen, venyttely ja pyöräily ovat kaikki hienoja lajeja. Olet 13-vuotias ja luultavasti murrosikäsi on alkanut. Murrosiässä alkavat kuukautiset ja tytöstä alkaa tulemaan pikkuhiljaa nainen. Kropan rasvakerros lisääntyy ja muodot pyöristyvät ja muuttuvat naisellisemmaksi. Tyttöjen kroppa muuttuu murrosiän myötä paljon enemmän kuin poikien. Rinnat kasvavat, lantio kasvaa, reisiin tulee pyöreitä muotoja. Tämä voi olla hämmentävää monille tytöille ja monet luulevatkin, että on vain lihonut kun samat vaatteet eivät enää mahdu. Murrosikä kestää keskimäärin 4-vuotta, sen aikana suuret fyysiset muutokset tapahtuvat, psyykkinen kasvu kestää tietenkin kauemmin.
Kertomasi ruokavalio kuulostaa täysin normaalilta ja oikein sopivalta. Hyvä olisi syödä päivässä; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala ja muistaa juoda paljon vettä. Ruokajuomana sopiva on vesi tai maito. Janoon mieluiten aina vettä, sokerilimut tai mehut eivät vie janoa. Hyvä olisi muistaa, että ei pidä pitkiä ruokailuvälejä 3-4 h välein olisi hyvä syödä. Olet kuitenkin vielä kasvavassa iässä ja suurin osa mitä syöt kuluu itsestään ja menee kasvamiseen.
Vatsamakkaroita tulee kaikille ihmisille, olisi miten laiha tahansa. Jos jotain haluat tehdä niin voit kiinteyttää niitä tekemällä esim.vatsalihasliikkeitä. Kokonaan niiden pois saaminen on mahdotonta, eikä niitä pidä halutakaan pois. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet ja nauti elämästä. Tytöt/naiset ovat yleensä hyvin itsekriittisiä ja arvostelevat omaa ulkonäköään, se on ihan turhaa pääasia että olet onnellinen!
Ihanaa kesää sulle! :)
Ystävällisin terveisin; Hannele :)