Vilustuminen
14.12.2015
Hei taisin kylmettää itteni aika pahasti eilen. Alko aika kova kurkkukipu ja päätä alko särkee ja tuli vilunväreitä ja meinasin myös oksentaa mut ei. Onko mulla ihan vilustumisesta aiheutuva flunssa vai? Nenä ei vuoda yhtään, mutta pää on aika kipee ja kurkku ja myös lihassärkyjä. Onko tää ihan joku kylmettymisestä johtuva flunssa? Ei ole valon arkuutta tai mtn. Eikä ole kuumetta melkeenpä ikinä jos sairastun. Mikko

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.12.2015
Heippa.
Kuulostaa siltä että sinulla on flunssa. Kurkkukipu, päänsärky, lihassärky ja vilunväreet ovat ihan normi flunssan oireita. Nyt kannattaa pysytellä peiton alla, juoda paljon nesteitä ja heittää sisään c-vitamiinejä ja Buranaa (ibumetin, ibumax tai muuta vastaavaa.) Kunhan nyt lepäät niin saattaa olla että pääset suht helpolla, mutta jos väkisin menet kouluun ja ylirasitat itseäsi niin flunssa voi pahentua ja voi kestää kauemmin ennen kuin paranet.
Kurkkukipua on syytä seurata. Mikäli se pahenee tai pitkittyy niin kannattaa ehkä ottaa yhteyttä terveyskeskukseen jotta ne saisivat ottaa sinulta nielunäytteen, mutta niin kauan kun tuntuu että pärjäät kotona niin ei ole hätää.
On aina vaikea sanoa mistä flunssa tulee ja mikä sen on aiheuttanut, mutta melkeinpä koko ajan on eri tartuntoja liikkeellä, ja jotta näistä välttyisi paras keino on pestä käsiä säännöllisesti ja muuten pitää itsestään huolta (syödä hyvin, liikkua ja levätä.)
Eli nyt ei muuta kuin mars sänkyyn, ja pysyt peiton alla kunnes voit paremmin.
Terveisin
Tessi