Kliande "utslag"
19.04.2017
Hej! Jag har nå slags utslag under/vid könshåret. Iblan kan det börja klia jätte mycket, och det känns irriterat. Det ser ut som små röda utslag och att huden flagnar just vid könshåret. Vad är det här? Vad är orsaken och hur kan man få bort klådan? ):)

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2017
Hej.
Det är lite svårt att veta vad det beror på att huden kliar eller vad dina utslag är, eftersom jag inte vet hur det ser ut. Min tanke är att det kan röra sig om hudsvamp? Området vid ljumskarna blir ju lätt varmt och svettigt. Se till att hålla huden så ren och torr som möjligt och undvik att raka dig eftersom ditt könshår verkligen behövs i detta läge. På apoteket kan man köpa salvor som man kan behandla hudsvamp med.
Om du har rakat dig och utslagen sitter precis vir rötterna av hårstråna så är det sannolikt själva rakandet som är orsaken. Undvik att raka dig tills utslagen har läkt, och var sedan väldigt noggrann med att alltid använda rena och nya rakblad då du rakar dig. Det är väldigt vanligt att röda prickar uppstår då man rakar sig, det beror dels på att det uppstår små sår vid hårrötterna, och dels på att håren kan börja gro inåt vilket ger upphov till irritation.
Som sagt, var noggrann med din hygien. Håll området rent och torrt och byt trosor alla dagar. Du kan gärna smörja området med en parfymfri salva för att återfukta huden. Men om utslagen inte alls blir bättre, eller om ditt utslag inte alls passar in på det jag skrivit här så tycker jag att du skall gå och visa upp det antingen vid hvc eller preventivrådgivningen.
Fråga gärna pånytt om någonting blev oklart.
Kram
Tessi