Apua
03.11.2020
Hei! Onko normaalia että sormetuksen jälkeen kirvelee? Oon neitsyt, että hankaisko sormet jotenki ikävästi immenkalvoo? Tuntuu myös että alapää on tosi kuiva. (kostuu kyllä kiihottuessa), oon laittanu alapäähän bebanthenia, ja se on kai vähän auttanut. Apuja kaipaillaan
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.11.2020
Hei nimimerkki Apuja kaipaillaan!
Kiitos kysymyksestäsi. Voi hyvin olla niin kuin pohdit, että kirvely sormetuksen jälkeen johtui ikävästä hankauksesta, joka saattoi hieman rikkoa limakalvojen pintaa. Myös limakalvojen kuivuus edistää niiden rikkoutumista. Emättimen limakalvojen kuivuus on yleinen vaiva naisilla.
Kirvely emättimessä saattaa kertoa myös esimerkiksi jostakin emätintulehduksesta (esim. hiivatulehdus), mikä on yleinen, hoidettavissa oleva vaiva. Verkkoneuvonnan välityksellä ei voida varmuudella sanoa, mistä kirvely tilanteessasi johtuu.
Sormetuksessa voit halutessasi käyttää jotain liukastetta, sillä se ehkäisee ikävältä hankaukselta ja limakalvot pysyy paremmin ehjänä. Liukaste voi olla liukuvoidetta, maustamatonta ruokaöljyä tai hajustamatonta perusvoidetta.
Kuivuutta ehkäisee hyvä alapään hygienia. Liiallinen pesu kuitenkin voi aiheuttaa kuivuutta. Alapää on hyvä pestä pelkällä vedellä, ilman saippuaa. Kuivuutta voi itse hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavilla intiimialueen itsehoitotuotteilla. Kannattaa kysyä apteekin henkilökunnalta opastusta sopivan tuotteen valintaan.
Jos kirvely ja kuivuus eivät mene ohi, on hyvä käydä lääkärin vastaanotolla terveysasemalla. Jos opiskelet, voit olla yhteydessä koulusi terveydenhoitajaan.
Ystävällisin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi