hyväksikäyttö
22.05.2014
Moi. Mä en tiiä mikä on oikee osio, mut mul olis sellanen juttu, et mua on vissiin seksuaalisesti hyväksikäytetty, en tienny et se on sitä mut.. Itken täällä..siis kaikki alko siitä, ku tutustuin kikissä yhteen mukavaan poikaan, ja hän sai lopulta minut laittamaan hänelle kuvan, minusta minishortseilla, koska lupasi itsekkin lähettää hänestä alastonkuvan. Noh lähetin, koska mitä pahaa siinä nyt olisi. Sitten hän kysyi pikkareista, sanoen että kaikkea kannattaa kokeilla. Noh ajattelin että, bikinithänkin olisi sama asia, lähetin, ja hänkin lähetteli kuviaan alapäästään..lopulta, koska olen todella hyväuskoinen ja helppo suostuttelemaan, lähetin alapäästäni ihan alastoman kuvan.. Hän kehui sitä, ja minulle tuli siitä hyvä mieli. Sitten läheteltiin vielä kuvia, ja lähetin kuvan jossa rintani näkyvät vähän, rintaliiveillä, mutta tummaa aluetta ei näkynyt, hän kehui, mutta kun menin nukkumaan kaduin..no seuraavana päivänä estin hänet kikissä, mutta pari kertaa lähetin myöhemmin hänelle vielä pari kuvaa.. Kaduttaa nyt kamalasti, kun sain kuulla jostain että se olisi seksuaalista hyväksikäyttämistä..noh, en tahdo kertoa todellakaan tästä kenellekkään , minulla ei ole ystäviä joille voisin kertoa, ja pelkään koulukuraattoria ja terveyden hoitajaa yms. Mitä teen, onko se hyväksikäyttämistä? Ps. Poika kertoi olevansa 14v.. Lähetti kuviakin josta sen mielestäni näki. Unohdanko tämän vaan kokonaan , ei se minua muuten haittaa, mutta aikuiset puhuvat tästä vakavana asiana. Minun mielestäni se on muuten ihan sama, mutta pelottaa seksuaalinen hyväksikäyttäminen. Apua, mitä teen?! Apua!

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna Vastaa
27.05.2014
Hei Apua!!
Hyvä, että kerrot tästä asiasta meille, sillä tämä ei ole täysin okei, tiedät sen varmasti itsekin ja luultavasti juuri siksi sinulla on hieman huono mieli asiasta. Kerrot kuitenkin, että asia ei haittaa sinua, mutta että pelkäät kertomasi olevan seksuaalista hyväksikäyttämistä. Jo asian epäilyn pitäisi saada sinulla hälytyskellot soimaan ja sinut tunnistamaan, että olet(te) tehneet sellaista, mitä ei pitäisi. Aikuiset puhuvat alastonkuvien lähettelystä aivan syystäkin vakavana asiana, sillä koskaan ei voi tietää, mihin kuvat joutuvat ja kuka vastaanottava osapuoli todella on.
Juuri tämän asian haluamme sinun ymmärtävän erityisen hyvin - lähettämäsi kuvat voivat päätyä kenen tahansa käsiin ja ne voivat olla vaikkapa julkisessakin levityksessä. Emme halua aiheuttaa sinulle enemmän pahaa mieltä tai mitenkään pelästyttää sinua, mutta haluamme saada sinut ymmärtämään kuinka vakavasta asiasta on kyse.
Tietenkin joskus on mukava saada huomiota ja kuulla olevansa hyvännäköinen, mutta kukaan ei kuitenkaan saa pakottaa tai suostutella sinua sellaiseen, mihin et itse ole valmis tai mikä saa olosi epämukavaksi. Vaikka sanot, että olet hyväuskoinen ja helposti suostuteltavissa, PITÄÄ sinun pitää puolesi ja yksityisyytesi! Ei se ole sinulta pois, vaikka sanot ei, etkä suostu siihen, mitä muut ehdottelevat.
Kysyt, onko kertomasi seksuaalista hyväksikäyttöä. Mitään yhtä ja oikeaa vastausta on vaikea antaa, mutta ei se siitä ainakaan kaukana ole. Asiaan vaikuttaa kuitenkin se, että poika on kertomansa perusteella suhteellisen samanikäinen kuin sinä ja sinä olet vielä ollut suostuvainen kuvien lähettelyyn. Voit lukea asiasta lisää MLL:n sivuilta.
Nyt sinun kannattaa aivan ensimmäisenä blokata poika lopullisesti Kik-sovelluksesta tai ainakin sinun tulee jatkossa sanoa EI kaikelle seksuaalissävytteiselle ehdottelulle. Jos sinulla jää asiasta paha mieli, kannattaa sinun ehkä kääntyä aikuisen puoleen. Sanot, ettet halua puhua asiasta kouluterveydenhoitajan tai -kuraattorin kanssa, mutta ehkä voisit soittaa vaikka johonkin kriisipuhelimeen, josta saisit apua. Löydät numerot ja mahdolliset tahot tästä listasta.
Yritä nyt kuitenkin unohtaa tapahtunut ja puhu mielellään asiasta jollekin, se helpottaa monesti hieman. Älä pode taphtuneesta syyllisyyttä, et voi itse enää vaikuttaa asiaan, joten ota tästä opiksesi. Toivottavasti ymmärrät, että jatkossa sinun kannattaa todellakin harkita, mitä kuvia lähetät ja kenelle.
Pidä huolta itsestäsi!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna