kirkkoon kuulumaton isonen
07.06.2016
Voinko lähteä rippileirille isoseksi jos olen eronnut kirkosta? Olen jo pitkään ollut aikeissa erota kirkosta, mutten ole saanut sitä aikaiseksi. Nyt olisin valmis eroamaan, mutta olen juuri käynyt isoskoulutuksen ja ilmoittautunut ensi kuussa pidettävälle rippileirille. Otetaanko minua mukaan leirille, jos eroan ennen sitä? Kiitos vastauksesta jo etukäteen :) isonen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
13.06.2016
Hei,
isostoimintaan voi osallistua vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Siinä on kuitenkin eroja, että valitaanko kirkkoon kuulumatonta isosta leirille isoseksi. Sinun kannattaa kysyä asiaa suoraan siltä taholta, joka järjesti isoskoulutuksen. Toisaalta, jos sinut on jo valittu isoseksi, en tiedä, olisiko järjestäjällä halua lähteä valintaa enää muuttamaan vaikka eroaisitkin kirkosta. Yksi vaihtoehto on se, että eroaa kirkosta vasta leirin jälkeen.
Isonen osallistuu hartaushetkien ja jumalanpalvelusten valmisteluun. Hän tukee riparilaisten uskonnollista kasvua ja pohdintaa. Voi olla hyväkin pohtia sitä, miksi haluaisi olla mukana isostoiminnassa, jos ei kuitenkaan halua kuulua kirkkoon tai jos ei koe uskonnollista vakaumusta omakseen. Onko isostoiminnan houkuttimena silloin enemmänkin leirielämä, isoselle maksettava palkkio, ystävät tms.?
Jos maailmankatsomuksellinen pohdinta ja leiritoiminta kiinnostaa, on mahdollista mennä myös uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattomalle Prometheus-leirille. Myös Prometheus-leireillä tarvitaan apuohjaajia, jotka ovat verrannollisia seurakunnan leirien isosiin, mutta ilman uskonnollista vakaumusta.
Prometheus-leireistä saat lisätietoa täältä: https://www.protu.fi/Mukaan%20toimintaan
Aurinkoista kesää!
Terveisin, Suvi - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.