Miten saada itsevarmuutta
19.04.2016
En ny tiiä mihi gatekoriaa tän heittäisin. Elikkä Haluisin tietää miten pääsen yli "ujoudestani" oon niiku kaveri porukas yks äännekkäimmist mut jos puhun/yritän puhuu tyttöjen kaa nii en keksi mitää sanottavaa. Yritän esim mennä juttelee sit jään siihe oottamaa enkä lopulta meekkää ku tyttö on jo lähtenyt. Haluisin myös tietää mitä voin nostaa mun itsetuntoo. Entiädä mitä teen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.04.2016
Moi,
Olet hienosti tuonut tätä asiaa esille, monella muullakin voi olla samanlainen tilanne.
Nuoruusiässä tyttöjen ja poikien välille saattaa tulla toisella tavalla jännitteitä kuin lapsuudessa. On tavallista, ettei enää uskallakaan mennä juttelemaan tai alkaa jännittää. Vaikka kaveriporukassa olisi keskusteleva kahdenkeskinen juttelu on erilainen tilanne. Myös tyttöä voi jännittää. Sellaiseen voisi valmistautua rauhoittamalla itsensä ja miettimällä hyviä asioita itsestä. Eli voit tehdä vaikka itsellesi mielessä tai paperille/puhelimeen listan missä olet hyvä, mitä osaat ja mitä hyviä luonteenpiirteitä sinulla. Tätä voi tehdä myös luotettavan kaverin kanssa niin, että sanotte tai laitatte toisistanne hyviä ominaisuuksia. Tämä on yksi tapa itsetunnon kohottamiseen, muistutus itsessään olevista hyvistä puolista. Jokainen on arvokas omana itsenään.
Itsetunto kasvaa hyvin kokemusten myötä ja myös sen myötä että joskus tapahtuu jotain sellaista mitä ei uskaltaisi tehdä ja sitten rohkaisee itsensä tekemään sen. Sinulla se itsetunnon kohotusta voisi tapahtua siinä, että rohkaistut sanomaan jotain tytöille. Sanomisen ei tarvitse olla suurta vaan voit edetä pienin askelin.
Olisiko joitakin keskustelun tai kysymisen aiheita, joita voisit miettiä jo etukäteen mistä aloittaisit? Löytyisiköhän tytön kanssa yhteistä puhumista esim. koulunkäyntiin, harrastuksiin, elokuviin, televisio-ohjelmiin liittyviä juttuja tai jotain mitä on tapahtunut lähiaikoina? Hyvä alku keskustelulle on kysyminen, kuunteleminen ja aito kiinnostus toisen juttuihin.
Rohkaisen sinua ottamaan ensimmäisen askeleen keskusteluissa tyttöjen kanssa ja uskon että se onnistuu, koska olet jo pohtinut tätä asiaa.
Hyvää viikonloppua ja terveisin Minna
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.