Uskontoni?
03.12.2014
Olen evankelisluterilainen, mutta mielenkiinnosta aloin tutkia muiden uskontojen näkemyksiä, ja pohtia niitä. Juutalaisuus vangitsi mieleni - minusta heidän uskomuksensa ovat järkevämpiä, ja tapansa mielenkiintoisempia. Niinpä olin päättänyt, että haluan kääntyä juutalaiseksi - kovan opiskelun kautta siis. Mutta päätökseni horjuu nyt - kun kerroin siitä vanhemmilleni ja kavereille. Isä otti asian hyvin, mutta äiti: nauroi päin naamaa ja kysyi olenko katsonut liikaa elokuvia. Kavereiden reaktio oli melko samanlainen. Mitä voin muka tehdä, kun kukaan ei ota vakavasti? Miten joku voisi vitsailla sellaisesta asiasta kuin uskonnon vaihtaminen...? Mutta ennen kaikkea, jos oma äiti ja ystävät suhtautuvat noin... mitä voin tehdä? Mitä jos he häätävät minut kotoa? Tai jos menetän kaikki kaverit? En tiedä mitä pitäisi tehdä. Tiedättekö te? Gonsacra

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Elämänkatsomustiedon opettaja Gunilla Vastaa
10.12.2014
Hei!
Lähetän kysymyksesi asiantuntijallemme, toivottavasti jaksat odottaa vastausta!
Ystävllisesti nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi!
Suomessa on kaksi juutalaista seurakuntaa, Helsingissä ja Turussa. Voit lukea Suomen juutalaisuudesta internetin sivulla www.jc.helsinki.fi Mikäli haluat ottaa yhteyttä voit kirjoittaa sähköpostia srk@jchelsinki.fi tai soittaa numeroon 09-5860310, arkisin 9.00-16.00.
Oletan että jäseneksi tuleminen vaatii opiskelua, siitä voit keskustella seurakunnan johtajan, rabbin, kanssa. Juutalaisuus on lakiuskonto, joka vaatii että noudatetaan muun muassa sapatti-käskyä ja ruoka-lakia (kosher).
Kirjoitat että kuulut evankelisluterilaiseen kirkkoon. Uskonnonvapauslain mukaan saat vaihtaa uskontoa itsenäisesti kun olet täysikäinen, siis 18 -vuotias. 15 -vuotias voi (erota tai) liittyä uskonnolliseen yhteisöön vanhempiensa luvalla. Mikäli vanhemmat (holhoojat) eivät anna lupaa on odotettava.
Toisaalta olet vielä nuori. Voit jatkaa opiskelemisen ja perehtymisen juutalaisuuteen. Uskontoon kuulumiseen sisältyy myös että on mukana seurakunnan toiminnassa. Sinun pitäisi siis saada yhteyttä juutalaisiin. Uskonnon oppi voi olla erilainen kun arkielämä, uskonto on osa elämää. En tiedä olisiko helppoa tai vaikeaa vaihtaa käytäntöjä ja traditioita. Miten suhtaudut esimerkiksi kun perhe ja kaverit viettävät joulua?
On vaikea uskoa että perheesi heittäisi sinua pihalle uskonnonvaihdon vuoksi. Kun huomaavat, että olet tosissasi, oletan että hyväksyvät sen. On tietysti vaikea sanoa miten kaverit reagoivat jos toteutat suunnitelman. Oikean ystävän luulisi pysyvän ystävänä vaikka mitä tekisit. Uskonnonvaihto on kuitenkin iso asia, sitä kannattaa miettiä tarkasti. Valinta on kuitenkin sinun, vaikka ehkä joudut odottamaan muutaman vuoden. Hyvä puoli odottamisessa on, että harkitsee kunnolla.
Lykkyä tykö!
t. Gunilla, joka on opiskellut uskonnontietoa