Ehkäisy
03.01.2023
Hei!! Mietin että minkälainen ehkäisy pitäisi olla ensimmäisellä kerralla. Ja jos tarvii e pillereitä niin saako niitä ilman, että vanhemmat saavat tietää ja niiden mahdollinen hinta? Kuinka usein niitä täytyy syödä? Ja myös se että mistä saa hankittua e pillereitä? Bella07
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.01.2023
Hei Bella07!
Kiitos yhteydenotostasi. Hienoa, että huolehdit ehkäisystä. Jos kyse on penis-emätinyhdynnästä, on ehkäisykeinona hyvä käyttää kondomia. Ohjeiden mukaan käytettynä kondomi suojaa niin seksitautien tarttumiselta kuin ei-toivotulta raskaudelta. Kondomin käyttöä kannattaa harjoitella etukäteen. Ohjeita kondomin käyttöön löytyy esimerkiksi Kumitan sivuilta. E-pillerit eivät siis ole välttämättömyys. Kun käyttää kondomia yhdynnässä, on suositeltavaa käyttää myös liukuvoidetta, joka ehkäisee kondomin rikkoutumista ja voi myös lisätä seksin nautinnollisuutta. Jos pidempiaikaiselle ehkäisylle on tarve, voi miettiä myös muita ehkäisykeinoja.
E-pillerit eivät suojaa seksitautien tarttumiselta, mutta ne sopivat monille pidempiaikaiseen käyttöön ehkäisemään ei-toivottua raskautta. On myös olemassa muita ehkäisykeinoja. Sopivaa ehkäisykeinoa valittaessa on hyvä käydä keskustelemassa ehkäisyneuvolassa tai kouluterveydenhoitajan kanssa joko yksin tai yhdessä (seksi)kumppanin kanssa. E-pillereihin tarvitaan terveydenhuollosta resepti, jonka avulla pillereitä saa ostettua apteekista. Hinnat vaihtelevat valmisteen mukaan, mutta paikkakunnallasi ikäisesi saa e-pillerit vuodeksi ilmaiseksi. E-pillereiden hankinnasta ei tarvitse kertoa vanhemmille. Itse valitset, keille kerrot seksuaaliterveyteesi liittyvistä asioista.
E-pillereitä otetaan säännöllisesti, yksi pilleri päivässä. Joissakin valmisteissa pidetään viikon tauko pilleriliuskojen välissä. Joissakin valmisteissa tauon sijasta otetaan pilleriliuskassa olevia lumepillereitä, joissa ei ole vaikuttavaa ainetta. Jokaisen valmisteen mukana on pakkausseloste, josta löytyy tarkemmat käyttöohjeet. Myös terveydenhuollossa ja apteekissa opastetaan tarvittaessa valmisteen käytössä.
Lisää tietoa ehkäisykeinoista kannattaa kysyä kouluterkkarilta tai ehkäisyneuvolasta.
Etukäteen on myös hyvä pohtia omia rajoja eli sitä, millaiseen seksiin on valmis ja halukas ja millaiseen ei. (Seksi)kumppanin kanssa on hyvä keskustella siitä, mitä eka kerta kummallekin merkitsee ja mitä toiveita siihen liittyy. Ehkäisystä huolehtiminen on jokaisen seksin osapuolen vastuulla, joten siitäkin on hyvä keskustella yhteisesti ennen seksiä. Seksiä monenlaista, eikä eka kerta välttämättä tarkoita sellaista seksiä, jossa olisi seksitaudin tarttumisen tai raskauden alkamisen riski. Seksistä puhumisen checklist (Hyvä kysymys -palvelu) voi olla hyvä apuväline keskustelun tueksi.
Mukavaa vuoden alkua sinulle!
Lämpöisin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi