Helpp
08.05.2018
Olen alkuvuodesta asti hakenut apua pahaan oloon(vuosiin jatkuneisiin ongelmiin, masennus, ahdistus, syömisongslmat). Lääkärikäynnit, ensiavut ja psykpoli ravattu läpi. Kaikki esittävät samoja kysymyksiä, kehottavat ottamaan lääkkeet kiltisti ja syömään enemmän.
En koe saavani tarpeeksi apua. Terapiaan olen päässyt kahdesti kolemen kuukauden aikana koska se siirtyy aina. Ensiavusta sain mieliala- ja unilääkkeet. Terapeutti lähettää lääkärille ja sanoo että saan diagnoosin mutta lääkäri sanoo ettei vielä kirjoita diagnoosia. Lääkäri lähettää verikokeisiin/sydänfilmiin. Terveyskeskuksesta saa sairaslomaa pari viikkoa.
Odotin monta vuotta kunnes hain apua koska pelkäsin että siinä tapahtuisi näin. Nyt elän kolmen reseptilääkkeen kanssa jotka eivät auta. Mitä teen? Olen aivan loppu :( Toivoa etsimässä
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.05.2018
Hei ”Toivoa etsimässä”!
Kiitos viestistäsi. Kerrot, että olet hakenut apua kauan jatkuneisiin ongelmiisi. Koet kuitenkin, ettet saa tarpeeksi apua ja olet aivan loppu. Mietit, mitä tekisit tilanteessasi.
Ikävä kuulla, että sinun on paha olla. On kuitenkin erittäin hyvä, että olet hakenut apua. Asiasta puhuminen ja avun hakeminen ovat isoja askeleita kohti toipumista. Harmi, ettei saamasi apu tunnu silti auttavan. On kuitenkin tärkeää, että otat kaiken mahdollisen avun vastaan, etkä luovuta, vaikka joskus siltä tuntuisi. Sinulle löydetään vielä varmasti sopiva apu ja hoitokeino. Kaikki hoitomuodot eivät aina sovi kaikille, joten aluksi voi mennä jonkin aikaa, ennen kuin juuri sinulle sopivat apukeinot löydetään. Voihan olla, että terapiasta on sinulle hyötyä, kunhan vain jatkat siellä käymistä. Siellä sinun kannattaa puhua avoimesti ja kertoa, miltä sinusta tuntuu. Voit kertoa lääkärillesi, että lääkkeet eivät tunnu auttavan ja että paha olo yhä vain jatkuu samanlaisena. Toipuminen ei useinkaan tapahdu nopeasti vaan vaatii oman aikansa, joten kannattaa yrittää olla kärsivällinen hoidon ja toipumisen suhteen.
Tuntuu varmasti raskaalta ja uuvuttavalta, kun sinua lähetetään paikasta toiseen. Sinua hoitavat terveydenhuollon ammattilaiset kuitenkin pyrkivät auttamaan sinua ja varmasti haluavat sinun toipuvan. Koeta siis vielä jaksaa ja ottaa apua vastaan. Onko sinulla ystäviä tai muita läheisiä, joiden kanssa voisit jutella pahasta olostasi ja ongelmistasi? Toipumisesi kannalta läheisen tuki on tärkeää, joten kannustan sinua juttelemaan jonkun hyvän ystävän tai vaikkapa vanhempasi kanssa. Juttelu yleensä myös helpottaa omaa oloa – edes hieman. Sinun ei tarvitse selvitä tilanteessasi yksin. Lisäksi on olemassa erilaisia nuorille suunnattuja chatteja, joissa voi jutella omasta pahasta olosta luotettavan aikuisen kanssa anonyymisti. Avoimet chatit löydät täältä: www.netari.fi/aikataulut.
Voit jaksamisesi puitteista koettaa keskittyä sinusta mukavilta tuntuviin asioihin ja saada niistä voimaa. Jos sinusta tuntuu, että haluat ja jaksat aloittaa vaikkapa jonkin harrastuksen tai mietit, mikä voisi saada olosi paremmaksi, voit mennä juttelemaan paikkakuntasi Ohjaamoon. Sieltä saat ohjausta ja neuvontaa mm. vapaa-aikaan, hyvinvointiin ja terveyteen sekä ihmissuhteisiin liittyen. Ohjaamoon pääset tutustumaan täältä: ohjaamot.fi/web/ohjaamo-keski-pohjanmaa/palvelut.
Masennusinfon sivuilta löydät keinoja, joilla voit itse koettaa helpottaa pahaa oloasi. Sivuilta myös löytyy tietoa masennuksesta ja sen hoidosta. Sivut löydät osoitteesta masennusinfo.fi/selviytyminen-arjesta/miten-selvitae-masennuksesta.
Syömishäiriöistä voit puolestaan lukea halutessasi Syömishäiriöliitto Syli ry:n sivuilta: nettisyli.fi.
Paljon voimia ja jaksamista sinulle!
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi