liian aikainen porno
12.10.2017
Miksi nykyään suhtaudutaan niin leväperäisesti pornoon? Sitä on jatkuvasti kaikkien nähtävillä läpi vuorokauden. Pidetään täysin normaalina, että ala-asteikäisetkin katsovat sitä. Ei tällainen olisi tullut kuuloonkaan vielä viime vuosituhannella. Olen varma, että monelta on mennyt lapsuus pilalle liian aikaisen pornon takia. Ei ole ihme, että käytöshäiriöitä ja mielenterveydenhäiriöitä on niin paljon, ja koko ajanhan ne lisääntyvät. Miksi lapsia kannustetaan aloittamaan itsetyydytys niin nuorena? Sanotaan, että pitäisi tutustua omaan vartaloon. Sen seurauksena poikien halut kasvavat, ja heillä voi olla vaikea olo, kun tekee mieli, mutta henkinen puoli ei ole kehittynyt yhtä nopeasti. Jos he pääsisivät lähemmäs täysi-ikäisyyttä ennen kuin halut heräävät, heillä olisi muutama vuosi aikaa kehittyä myös tunne-elämässä, ja olisivat lopulta tasapainoisempia ja valmiimpia kanssakäymiseen vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
13.10.2017
Hei,
Kiitos kirjeestäsi. Olet varsin oikeassa tässä asiassa. Seksi ei kuulu lapsille. Kuitenkin tänä päivänä aina vain aikaisemmin aloitetaan esimerkiksi seksuaalikasvatus, ja valistus juurikin siitä syystä, että nuoret aloittavat seksielämänsä yhä aiemmin. Valistusta siis tarvitaan. Se, mitä ja miten sitä annetaan, on se ratkaiseva tekijä.
Porno ei kuulu alaikäisille, eikä välttämättä ole hyväksi kenellekään, koska pornofilmit antavat täysin vääristyneen kuvan siitä, mitä seksi ja seksuaalisuus todellisuudessa ovat. Pornofilmit ovat provosoivia ja voivat olla jopa pelottavia.
Siksi onkin äärimmäisen tärkeää miettiä, miten ja millaista seksuaalikasvatusta esimerkiksi kouluissa annetaan. Ei ole väärin kertoa itsetyydytyksestä. Se on hyvä keino itseensä tutustumiseen, ja ehdottomasti parempi, kuin lähteä toteuttamaan asioita jonkun muun kanssa, kun tilanne on itsellekin vielä hämmentävää. Pornon ja tämänpäivän maailmasta tulee kuitenkin kertoa ja varoittaa nuoria ja lapsiakin, että osaavat olla varuillaan, eivätkä lähtisi liian aikaisin kokeilemaan mitään sellaista, mihin eivät ole henkisesti eivätkä fyysisesti valmiita.
Erityisen tärkeää on vahvistaa lasten ja nuorten itsetuntoa, että he oppisivat hyväksymään itsensä ja kehonsa juuri sellaisena kuin he ovat. Terveellä itsetunnolla varustettu nuori, joka saa osakseen huomiota, hyväksyntää ja rakkautta, on huomattavasti pienemmässä riskissä joutua mukaan näihin asioihin liian aikaisin. Jos taas nuori/lapsi ei saa rakkautta ja hyväksyntää kotoaan tai läheisiltään, hän saattaa hakea sitä muualta, ja on helpommin esimerkiksi hyväksikäytön vaarassa.
Tärkeää asiaa olet miettinyt, kiitos mielipiteestäsi ja oikein hyvää syksyn jatkoa!
Terveisin Kristiina
kätilö, uroterapeutti, seksuaalineuvoja