Pikkareiden haju
25.11.2022
Minua kiinnostaisi tyttöjen pikkuhousujen hajut. Tarttuuko pikkuhousuihin hajua, kun tyttö on housut jalassa niin kiihottunut, että pikkarit kastuvat? Tarttuuko hajua varmemmin stringeihin kuin muihin pikkareihin? Tuleeko haju vahvemmaksi, jos kiihottuu usein pikkarit jalassa? Kuinka usein pikkarit olisi vaihdettava terveyssyistä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
01.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Jokaisella murrosikään ennättäneellä tytöllä ja naisella on oma ominaistuoksunsa. Ominaistuoksut syntyvät mm. rasvoista, erilaisista nesteistä (kuten valkovuoto tai kiihottumisessa erittyvät nesteet) tai hiestä. Ruokavaliolla on vaikutusta alapään aromeihin, kuin myös hikoilulla, kuukautiskierrolla, raskaudella jne.
Tavallisesti kuitenkaan terve alapää ei haise muulta kuin itseltään eli hyvin harvoin alapää on kuitenkaan täysin hajuton. Mikäli pikkarit kiihottuessa kastuvat, tarttuu pikkuhousuihin varmasti ominaistuoksua. Stringeissä kangas istuu vasten genitaaleja usein tiukemmin. Tästä syystä stringeihin ominaistuoksuakin tarttuu enemmän. Tietenkin mitä kauemmin samoja pikkuhousuja käyttää, sitä enemmän hajujakin tarttuu.
Pikkuhousut suositellaan vaihdettavaksi päivittäin. Mikäli alapää on terve, valkovuodon eritys on vähäistä eikä alusvaatteessa muutoinkaan näy silmin havaittavia likoja, voi alushousuja pitää kauemminkin vaaratta.
Mikäli alushousuja ei vaihda tarpeeksi usein ja hygieniataso kärsii, voi altistua helpommin mm. erilaisille tulehduksille, kuten hiiva,- sekä virtsatieinfektioille, kutinalle ja ihottumille.
t. nuorisotiedottaja Stinke