Raskauden pelko
01.04.2020
Siitä on päivä kun olin yhdynnässä ensimmäistä kertaa, sen jälkeen on ollut ahdistunut, alakuloinen, surullinen ja itkuinen olo ja vaikka käytimme ehkäisyä pelkään että tulen raskaaksi. Miten voisin lievittää ahdistuneisuutta ja tajuta ettei ole syytä pelätä tulla raskaaksi kun käyttää ehkäisyä? .....
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
08.04.2020
Heippa!
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää, että sulla on ollut ekan yhdynnän jälkeen niin paha olla, koska pelkäät raskaaksi tulemista. Hienoa, että käytitte ehkäisyä. Se osoittaa vastuullisuutta.
Mitä ehkäisyä käytitte? Tällä Ehkäisynetin sivulta voit tutustua eri ehkäisymenetelmien tehokkuuteen. Toivottavasti se osaltaan helpottaa oloasi.
Raskauden pelkoa voi helpottaa lisäksi raskaustestin teko. Tee raskaustesti siinä vaiheessa, jos huomaat kuukautisten olevan myöhässä. Testejä voi ostaa tavallisista kaupoista ja apteekeista. Jos kuukautisesi alkavat normaalisti ajallaan, voit olla huoletta, et ole raskaana. :)
Sillä välin kun odotat kuukautisia, oloasi voisi helpottaa se, että keskustelet asiasta jonkun luottoaikuisesi kanssa. Asiasta voit keskustella myös nuorten chateissa, esimerkiksi Seksuaalineuvontachatissa. Chatteja löydät Netarista. Jos pelkoja ja ahdistavia ajatuksia pyörittelee mielessä yksikseen, voivat ne kasvaa kohtuuttoman suuriksi huoliksi. Keskustelu voi helpottaa.
Yksi vaihtoehto on pitää itsensä kiireisenä ja saada ajatukset välillä muualle. Voit miettiä, mikä sinut saa yleensä hyvälle tuulelle ja mitä tykkäät tehdä. Onko sulla vaikkapa jotain mukavia harrastuksia, joihin uppoutua? Tai voisiko perheen kanssa ajan viettäminen tuoda helpotusta, jos asut kotona? Entäpä luonnossa liikkuminen tai reipas liikunta? Musiikin kuuntelu tai lukeminen? Se voi olla mitä vain, mistä just sä tykkäät. :)
Tietoa ehkäisystä saat tästä Hyvä kysymys –palvelun artikkelista ”Mitä ehkäisystä pitäisi tietää?” Poiminta artikkelista: Paras tapa suojautua sekä raskaudelta että seksitaudeilta on tuplaehkäisyn käyttäminen. Tuplaehkäisyllä tarkoitetaan raskauden hormonaalista ehkäisyä (esim. e-pillerit) ja kondomia/suuseksisuojaa.
Jatkoa ajatellen tuplaehkäisyn käyttö voi helpottaa raskauden pelkoa, mikäli asia huolettaa sinua myöhemminkin. Jos yhdynnät ovat ajankohtaisia sinulle jatkossakin, voisit käydä esimerkiksi koulusi terkkarin vastaanotolla tai paikkakuntasi ehkäisyneuvolassa keskustelemassa juuri sinulle sopivasta ehkäisymenetelmästä. Samalla voit keskustella ehkäisyn luotettavuudesta, jos se sinua jatkossakin askarruttaa.
Tsemppiä ja mukavaa pääsiäistä, toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä!
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi