Seksi ilman kondomia
30.12.2022
Onkohan kovin erilaista harrastaa seksiä ilman kondomia kuin kondomin kanssa? Ajattelen tätä sekä tytön että pojan kannalta, mutta vielä enemmän itseni eli pojan. Eikö seksi ole paljon intiimimpää, jos ei ole kondomia? Olisi ihana tuntea tytön kieli vasten pippeliä, ja olla yhdynnässä ilman kondomia. Ei kai kondomia tarvita, jos ei ole tauteja, ja tyttö käyttää muuta ehkäisyä. Missä iässä teidän mielestä kondomin voi jättää pois?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
03.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Seksi voi tuntua joistakin hieman erilaiselta kondomilla kuin ilman kondomia. Tämä riippuu monista asioista, kuten esimerkiksi peniksen tuntohermotuksesta ja kondomin paksuudesta. Jotkut tuntevat seksin harrastamisen olevan intiimimpää ilman kondomia, kun välissä ei partneriin ole mitään. Osaksi tämä tunne on varmasti henkistä. Tämä ei kuitenkaan ole syy jättää kondomia käyttämättä. Kondomi on ainoa ehkäisyväline, joka oikein käytettynä suojaa sekä ei toivotulta raskaudelta että sukupuolitaudeilta. Sukupuolitaudit voivat levitä myös suuseksissä ilman kondomia. Suurempi riski saada sukupuolitauti suuseksissä on sillä osapuolella, joka sitä antaa. Onneksi nykyisin kondomit ovat hyvin kehittyneitä ja niitä on varmasti jokaiselle mitoitukselle sopivia kondomeja. Markkinoilla on saatavilla myös hyvin ohuita kondomeja.
On normaalia haaveilla erilaisista tuntemuksista, joita toinen ihminen voi tuottaa, kuten mainitsemasi kieli vasten penistä. Kyseisistä asioista on täysin turvallista haaveilla ja sopivan kumppanin löytyessä ja halutessa samoja asioita, voi sellaista myös kokeilla käytännössä mikäli siltä tuntuu.
Kondomin jättämisestä pois voi ja on hyvä keskustella seksikumppanin kanssa yhdessä. Tällöin on hyvä varmistua seksuaalisesta terveydentilasta puolin ja toisin; seksitaudit eivät näy päällepäin. Seksitautitesteihin voi hakeutua esim. opiskelijaterveydenhuollon tai perhesuunnitteluneuvolan kautta. Myös terveyskeskuksessa asian voi ottaa puheeksi ja he voivat testauttaa tarvittavat testit. Älä häpeile asiaa tai nolostele! Testeihin hakeutuminen osoittaa ainoastaan seksuaalista kypsyyttä, vastuuntuntoa sekä itsestä ja toisesta ihmisestä välittämistä.
Mikäli molemmat ovat sitoutuneita suhteeseen, molempien seksuaaliterveys on hyvä, muita seksikumppaneita ole ja raskauden ehkäisystä huolehditaan asianmukaisesti, voi kondomin jättää pois. Kondomin pois jättäminen ei sinänsä ole ikäsidonnaista, vaan edellämainittujen seikkojen ollessa hyvällä tolalla voi siitä luopua.
Terv. Stinke