Seksuaalinen ahdistelu?
02.01.2023
Hei
Koen että minua ahdistellaan paljon ja juuri minua, mutten tiedä miksi. Aina kun käyn kaupungilla siellä on aina miehiä/poikia jotka viheltelevät minulle ja huutelevat että paljonko maksaa 1 yö kanssasi. Minua on myös kosketeltu vasten omaa tahtoa joka tuntuu väärältä. Olen miettinyt, että miksi juuri minua ahdistellaan ja joka kerta eri ahdistelija en vain ymmärrä. Ahdisteltu<<<<
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Onpa kurja kuulla, että olet joutunut ikävän ahdistelun ja väärän kohtelun kohteeksi! Olet joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi ja se on absoluuttisen väärin! Kuvaamasi koskettelu  on rikos ja vastoin tasa-arvolakia. Myös seksin ehdotteleminen epäasiallisessa yhteydessä on rikos. Myöskään kaksimieliset vitsit ja härskit puheet eivät nekään ole ok, eikä kukaan saisi huudella sinulle asiattomia kadulla! On hyvä muistaa, että seksuaaliseksi ahdisteluksi lasketaan myös suostumuksetta ja pyytämättä lähetetyt alastonkuvat ja muu asiaton sisältö, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Uuden seksuaalirikoslain uudistuksen myötä (joka astui voimaan juuri nyt vuodenvaihteessa) myös seksuaalisävytteisestä viestistä tai kuvasta voi napsahtaa sakkoja seksuaalisesta ahdistelusta ja kuvien lähetteleminen voi johtaa tietyissä tapauksissa myös vankeuteen.
Sinä olet alaikäinen, eikä kukaan (eivätkä varsinkaan yli 16-vuotiaat!) saisi kajota sinuun millään tavalla. Sinun fyysistä itsemääräämisoikeutta on rikottu ja se täyttää uuden seksuaalirikoslain tunnusmerkit. Mikäli sinua on vastoin omaa tahtoasi kosketeltu, lasketaan se seksuaaliseksi lapseen kajoamiseksi. Sinulla on oikeus tehdä rikosilmoitus. Sen voi tehdä verkossa tai poliisiasemalla.
On tärkeää, että ymmärrät, että ahdistelun kohteeksi joutuminen ei ole sinun syysi. On ikävää ja harmillista, että kaikki eivät ole tietoisia siitä kuinka toisia ihmisiä kuuluu kohdella kunnioittavasti. On myös mahdollista, että jotkut ihmiset eivät välitä säännöistä ja yleisen hyvän mukaisista toimintamalleista. Kokemasi asiat voivatkin tuntua todella ahdistavilta ja ne voivat jäädä päähän pyörimään. Olisikin tärkeää, että pääsisit purkamaan ajatuksiasi jonnekin.
Olisi hyvä, jos uskaltautuisit puhumaan jollekin luotettavalle aikuiselle, kuten vanhemmillesi tai ystäväsi vanhemmalle, opettajalle, kuraattorille tai vaikkapa kuntasi etsivälle nuorisotyöntekijälle. Voit myös hakeutua nuorisoasemalle, nuorisotyöntekijän juttusille tai voit soittaa esimerkiksi kriisipuhelimeen. Kriisipuhelin MIELI ry päivystää 24 tuntia vuorokaudessa joka päivä numerossa 09 2525 0111 ja siellä voit puhua täysin anonyymisti. Voit soittaa myös Kriisipäivystyksen puhelimeen seksuaalista väkivaltaa ja/tai hyväksikäyttöä kokeneille, puh. 0800-97899. Se on auki maanantaista torstaihin klo 9-15, viikonloppuna ja pyhinä sekä niiden aattoina klo 15-21. Rikosuhripäivystykseen saat yhteyden soittamalla numeroon 116006. Rikosuhripäivystys palvelee suomeksi ma–pe klo 9–20. Puhelu on maksuton. Voit myös aina kirjoittaa meille, me kyllä lupaamme auttaa ja rinnallakulkea parhaamme mukaan. Tärkeintä on, että et jää ajatuksiesi kanssa yksin!
Mitä voit itse tehdä kohdatessasi ahdistelua? Jos joudut tilanteeseen, että sinua esimerkiksi sanallisesti ahdistellaan tai mikäli joku koskee sinua vastoin omaa tahtoasi, on hyvä sanoa napakasti ja selkeästi, että et pidä siitä mitä tapahtuu. Sano vaikka tiukasti että voitko lopettaa, en halua että sanot tai kosket noin. Mikäli tilanne on uhkaava tai pelkäät, että häiritsijä saattaa hermostua, hakeudu välittömästi kauemmas tilanteesta, mikäli pystyt. Jos olet yleisellä paikalla, voit yrittää kiinnittää muiden huomiota tai pyytää apua. Jos tilanne on todella uhkaava, on hyvä soittaa paikalle apua, esimerkiksi poliisille. Sinun ei tarvitse hävetä; vastuu on häiritsijällä!
Paljon voimia ja valoa alkavaan vuoteen,
Halauksin Stinke